Skriftlig spørsmål fra Trine Fagervik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2578 (2024-2025)
Innlevert: 19.06.2025
Sendt: 20.06.2025
Besvart: 26.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trine Fagervik (Sp)

Spørsmål

Trine Fagervik (Sp): «Stortinget ber regjeringen om å sikre fremdrift i å skaffe til veie et nytt lokomotiv til Nordlandsbanen, med sikte på at det skal komme i drift så raskt som overhodet mulig.» kan vi lese av budsjettenigheten mellom Ap, Senterpartiet og SV.
Hvordan vil ministeren gå frem for å følge opp verbalen i budsjettenigheten?

Begrunnelse

Den kritiske situasjonen på Nordlandsbanen har ført til en rekke spørsmål til ministeren. Det er enda ikke kommet noen løsning og denne uka er det både kommet en uttalelse fra Fylkestinget i Nordland, som alle partiene med unntak fra Arbeiderpartiet stemte for, og en budsjettenighet mellom AP, Senterpartiet og SV.

"Nordland fylkesting er bekymret for samferdselsministerens manglende interesse for Nordlandsbanen. Nye lokomotiv er noe som må på plass snarest mulig, men sendrektigheten i fra ministerens side er bekymringsfull. Ministerens interesse synes å ligge i Sørlige deler av Norge, men Nord-Norge nok en gang nedprioriteres på hans vakt.  Allerede før togulykken mellom Bjerka og Mo i Rana var det mangel på lokomotiver til Nordlandsbanen. Etter kansellerte tog i mange måneder er tålmodigheten til reisende og Nordland fylkesting i ferd med å ta slutt. Det vi trenger nå er en samlet satsing på nytt materiell på Nordlandsbanen som gir en trygg og stabil drift.  For å få lokomotivene raskt i drift, må prosessene for finansiering, teknisk tilpasning og myndighetsgodkjenning koordineres og gjennomføres parallelt. Dette handler egentlig bare om handlekraft fra ministeren.  Den langvarige, kritiske situasjonen med mangel på materiell har alvorlige konsekvenser for både reisende, næringsliv og nasjonal beredskap.  Nordland fylkesting krever at samferdselsministeren og regjeringen retter blikket nordover og utfører snarlige tiltak på Nordlandsbanen."

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen orienterte Stortinget i nysalderingen av statsbudsjettet for 2024 om at vi skal legge til rette for at ordinært rutetilbud gjenopptas på Nordlandsbanen så raskt som mulig. Det er Norske tog AS som har ansvar for å gjennomføre prosessen.
Norske tog har kontaktet over 20 selskaper fra inn- og utland som kan ha lokomotiver tilgjengelig for utleie. Lokomotivene må være tilpasset krav til sikkerhet for persontrafikk, ev. kunne bygges om til dette. Norske tog har i dialogen med Samferdselsdepartementet vært tydelige på at selskapet gjør det det kan for å finne lokomotiv som kan brukes i persontrafikk på strekningen.
Jeg har i styringsdialogen overfor virksomhetene kommunisert klare forventninger om at arbeidet skal ha høy prioritet, slik at togtilbudet kan gjenopprettes raskest mulig. Departementet mottok 16. mai en plan fra Norske tog, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn for hvordan oppgavene forbundet med å leie inn og klargjøre lokomotiv for trafikk, kan gjøres i parallell. Jeg har en tett oppfølging av saken i styringsdialogen med de berørte virksomhetene, og vil følge dette opp så lenge det er nødvendig.