Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Kan statsråden bekrefte eller avkrefte hvorvidt det nyttes droner fra land Norge ikke har sikkerhetssamarbeid med på norsk sokkel, mener statsråden at bruk av slike droner på eller ved installasjoner og infrastruktur på norsk sokkel er akseptabelt og i tråd med sikkerhetsloven, og vil statsråden sørge for all eventuell slik bruk av droner fra land Norge ikke har sikkerhetssamarbeid opphører?
Begrunnelse
De tre offentlige trussel- og sikkerhetsvurderingene fra NSM, E-tjenesten og PST fremhever Russland og Kina som de mest sentrale aktørene i trusselbildet for 2025. Dette er to av landene som Norge ikke har et sikkerhetssamarbeid med. I følge vurderingene er etterretningstrusselen fra Kina betydelig og vil tilta på sikt. Vurderingene peker på at Norge i 2025 vil utsettes for etterretning, påvirkning og potensielt sabotasje fra statlige aktører. PSTs nasjonale trusselvurdering pekte i 2024 på at virksomheter tilknyttet norsk olje- og gassvirksomhet er særlig utsatt fordi Norge har blitt en mer sentral energileverandør for Europa.
E-tjenesten peker i sin vurdering på at Kinesiske etterretnings- og sikkerhetstjenester (KEST) lovhjemmel og ressursgrunnlag til å utnytte alle kinesiske virksomheter og enkeltpersoner til etterretning, påvirkning og andre statlige formål. Det er tette koblinger mellom KEST og kinesisk næringsliv. Både kinesisk næringsliv, journalister, interesseorganisasjoner og privatpersoner løser utenlandsoppdrag på vegne av KEST. Lov pålegger også kinesiske virksomheter og enkeltpersoner å bistå etterretningstjenestene. Kinesisk næringsliv er tett knyttet til, og løser utenlandsoppdrag for kinesisk etterretning.
Operatører på norsk sokkel gjennomfører droneoperasjoner for observasjon, inspeksjon og oppgaveutførelse. Undertegnede er gjort kjent med at det skal være nyttet kinesiske droner til slike operasjoner fra minst én av de store operatørene på norsk sokkel.