Skriftlig spørsmål fra Marie Sneve Martinussen (R) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:2496 (2024-2025)
Innlevert: 12.06.2025
Sendt: 13.06.2025
Besvart: 19.06.2025 av forsvarsminister Tore Onshuus Sandvik

Marie Sneve Martinussen (R)

Spørsmål

Marie Sneve Martinussen (R): Hvilket offentlig og/eller politisk organ er det som formelt skal fatte vedtak om hvor et slikt anlegg skal ligge, hva er eventuelt kommunen og forsvarsdepartementets ulike roller, og hvilket samarbeid har kommunen, departementet og Chemring Nobel?

Begrunnelse

Spørsmålet mitt dreier seg om beslutningsprosessen rundt mulig ny sprengstoffproduksjon i Asker kommune.
Etter at Forsvarsdepartementet presenterte den foreløpige mulighetsstudien for formannskap i Asker 25. februar uttalte ordfører Lene Conrad at saken nå var «ute av kommunens hender». Til Røyken og Hurums Avis uttalte hun videre:
«Jeg forstår det slik at vi kommer ikke til å bli spurt om vi vil ha et slikt anlegg eller ikke. Det er viktig å få fram i det offentlige rom at dette til syvende og sist er en beslutning som ligger hos regjeringen.»

Asker kommune mener altså at det er regjeringen som skal bestemme hvor et eventuelt nytt anlegg for militær sprengstoffproduksjon skal ligge.

Forsvarsminister Tore O. Sandvik uttalte seg om saken på Politisk kvarter på NRK 2. juni. På spørsmål fra programleder om hvorfor regjeringen ikke bare kan bestemme seg for Hurum-alternativet, svarte ministeren:
«Man trenger ikke bare en beslutning fra oss [...] Det har de selv sagt, de som også ligger til kommunen å bestemme.»
Statsråden sa også ordrett:
«Det er ikke regjeringen som bestemmer hvor den fabrikken skal ligge.»

Forsvarsministerens uttalelser tyder altså på at kommunen selv bestemmer hvor et eventuelt nytt anlegg for militær sprengstoffproduksjon skal ligge.

Disse utsagnene er motstridende, og forvirrende for lokalbefolkningen å forholde seg til. Naturvernforbundet har reagert sterkt på at myndighetene skaper uvisshet om hvor beslutningen tas. Det må nå gis klare og tydelige svar på hva kommunens rolle er når det gjelder valg av lokalisering for et eventuelt nytt produksjonsanlegg for sprengstoff ved produsenten Chemring Nobel AS. Det må avklares om dette er en sak som skal behandles av kommunestyret i Asker, og hva kommunens formelle rolle er i beslutningsprosessen om plasseringen av et slikt anlegg. Det må også tydeliggjøres hvilket offentlig og/eller politisk organ som formelt har myndighet til å fatte vedtak om hvor et slikt anlegg skal ligge.

Tore Onshuus Sandvik (A)

Svar

Tore Onshuus Sandvik: De siste tre tiårene har produksjonskapasiteten i forsvarsindustrien i Norge, i likhet med de fleste andre europeiske land, blitt trappet ned. Russlands brutale fullskala invasjon av Ukraina har smertelig lært oss at norsk og alliert produksjonskapasitet må økes vesentlig.
Chemring Nobel AS i Asker er en av få europeiske produsenter av avanserte militære eksplosiver. Eksplosivene er en avgjørende innsatsfaktor i produksjon av våpen og ammunisjon brukt av det norske forsvaret og våre allierte. I lys av den sikkerhetspolitiske situasjonen er etter¬spørselen i alliansen etter slike eksplosiver langt høyere enn kapasiteten. Behovet for slike eksplosiver ventes å forbli vedvarende høyt.
Det fremgår av regjeringens veikart for økt produksjonskapasitet at regjeringen vil prioritere å ha dialog med Chemring Nobel om muligheter for utvidet produksjonskapasitet av militære eksplosiver. Dette er gjort ved at selskapet gjennomfører en mulighetsstudie støttet av staten ved Forsvarsdepartementet som behovseier.
Hovedhensikten med mulighetsstudien er å bidra til at beslutningstakere på industrisiden og hos norske myndigheter har en samlet og helhetlig forståelse av prosjektets potensial og utfordringer. Slik kan partene ta stilling til om det er grunnlag for å eventuelt gå videre med en etablering av økt produksjonskapasitet av militære eksplosiver i Norge.
En forutsetning for at industrien skal kunne gå videre med en utredning med sikte på en eventuell etablering av et slikt stort og komplekst industrianlegg, og som understøtter alliansens tidskritiske behov, er en bred støtte fra norske sektormyndigheter. Etableringen vil kreve en planprosess etter Plan- og bygningsloven med planprogram og etterfølgende konsekvensutredninger. Det er i utgangspunktet kommunen som er planmyndighet, med mindre det besluttes en statlig plan hvor Kommunal- og distriktsdepartementet vil være planmyndighet. Også en statlig plan ville innebære tett involvering av berørt kommune.