Carl I. Hagen (FrP): De som utøver idretten Racing med motorsykler og bruker Nitrometanol som drivstoff er underlagt meget strenge krav til når, hvor og hvorledes de skal kunne benytte nitrometanol i forhold til konkurrenter i naboland.
Så vil statsråden arbeide for de samme regler i Norge som i naboland for å sikre like konkurransevilkår?
Begrunnelse
Her er et utdrag fra en som har brukt Nitrometanol siden år 2000:
Alle i Norge som bruker Nitro til Racing er lisensiert og har gjennomgått kurs for behandling av stoffet.
Dette sammen med at det settes opp regler for hvordan dette skal oppbevares innelåst, eventuelt loggføring/rapportering av mengde og presisering av regler for anmeldelse ved tyveri, burde være nok til at sikkerheten er ivaretatt.
Vi er tross alt en liten gruppe idrettsutøvere som bruker Nitrometan og er en liten sikkerhetsrisiko. Selv ikke før reglene ble iverksatt var det noen som solgte eller overlot nitrometan til andre enn de som kjørte i samme klasse, så ingen har fått urettmessig tak i stoffet fra idrettsutøvere i Norge.
Så litt om utfordringen vi har. Vi kan ikke få startet opp kjøretøyene våre før vi kommer på banen og skal kjøre løp. Og for oss som stort sett har laget hele motoren selv så må en da bruke tid på løp til å rette feil og mangler en kan ha oversett i gjennom vinteren. Det har noen ganger endt opp med at vi ikke har fått konkurrert men bare måttet jobbe med å få motor og clutch til å jobbe sammen. Dette hadde vi unngått om vi kunne fått jobbet med dette hjemme før vi kom på løp. På grunn av dette har vi jo også et langt dårligere utgangspunkt enn de utenlandske førerne som vi konkurrerer mot, siden de kan ha drivstoffet hjemme og kan få testet ut kjøretøyene før de kommer på banen.