Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2425 (2024-2025)
Innlevert: 04.06.2025
Sendt: 05.06.2025
Besvart: 13.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Ble alle lovpålagte tilsyn gjennomført i årene før 2023, slik statsbudsjettene oppgir?

Begrunnelse

I sitt svar til meg av 2. juni bekrefter statsråden å ha feilinformert Stortinget gjennom statsbudsjettet for 2025 (Prop. 1 S (2024 –2025)).
I statsbudsjettet for 2024 (Prop. 1S (2023-2024)) står det på side 55 at «Alle lovpålagte tilsyn ble gjennomført» i 2022.
I statsbudsjettet for 2023 (Prop. 1S (2022-2023)) står det på side 58 at «Alle lovpålagte tilsyn ble gjennomført» i 2021.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Representant Larsen refererer til tidligere svar fra meg om rapporteringen i Prop 1 S (2024-2025) om tilsynsvirksomheten til Luftfartstilsynet. Jeg har bedt Luftfartstilsynet redegjøre for rapporteringen for årene 2021 og 2022, som var grunnlaget for omtalen av tilsynsvirksomheten i Prop. 1 S (2022-2023) og Prop. 1 S (2023-2024) som representanten henviser til i begrunnelsen til spørsmålet.
Norsk luftfart ble betydelig påvirket av koronapandemien. Smittevernsrestriksjoner ble innført i mars 2020, og praktisert i ulik grad frem til de ble opphevet i februar 2022. Driften i norske flyselskaper ble sterkt begrenset, hovedsakelig som følge av fall i etterspørsel etter flyreiser.
Luftfartstilsynet fører tilsyn etter EASA-forordningen (forordning (EU) 2018/113910) med tilhørende akseptable samsvarskriterier og veiledningsmateriale. Luftfartstilsynet, i likhet med Europakommisjonens flysikkerhetsbyrå, EASA, måtte tilpasse tilsynsaktiviteten i pandemiårene. Tilsynsplanene for 2020, 2021 og delvis for 2022 måtte justeres i samsvar med redusert aktivitet i markedet og smittevernsrestriksjoner. På grunn av reiserestriksjonene ble hoveddelen av tilsynsaktivitetene gjennomført som fjerntilsyn i perioden. Disse særskilte forholdene gjør det i etterkant mindre relevant å sammenligne planlagte aktiviteter for perioden med de opprinnelige regelverkskravene.
EASA gav en rekke anbefalinger knyttet til tilsynsaktivitet for å bistå nasjonale myndigheter og luftfartsindustrien i pandemiårene. For å kunne opprettholde luftfartsaktivitet i Norge samtidig som det var smittevernsrestriksjoner, utstedte Luftfartstilsynet nødvendige unntak i samsvar med EASAs ordninger. Dette knyttet seg spesielt til trening av personell og krav til fysisk verifikasjon for å forlenge en godkjenning. Luftfartstilsynet returnerte til normal tilsynsaktivitet våren 2022, og unntakene som var gitt opphørte gradvis.
Luftfartstilsynets vurdering er dermed at de var i overenstemmelse med det felleseuropeiske regelverket i 2021 og 2022, og at rapporteringen til Prop. 1 S (2022-2023) og Prop. 1 S (2023-2024) derfor medfører riktighet for disse årene.