Lene Westgaard-Halle (H): Fra 1. juli 2025 kan Konkurransetilsynet gripe inn i dagligvaremarkedet, noe som ifølge næringsministeren vil gi "bedre konkurranse, lavere priser og mer utvalg" i dagligvarebutikkene.
Når forventer næringsministeren at forbrukerne vil oppleve dette?
Begrunnelse
Rett før jul i fjor vedtok et flertall i Stortinget at Konkurransetilsynet skal kunne iverksette tiltak for å fjerne eller redusere konkurransebegrensninger. Næringsministeren fremhevet dagligvarebransjen som et konkret eksempel, og da lovforslaget ble lagt frem, understreket hun at Konkurransetilsynet med dette får «et kraftfullt virkemiddel for å bidra til bedre konkurranse, lavere priser og større utvalg». Arbeiderpartiets næringspolitiske talsperson gikk enda lenger da han før jul skrev en kronikk med overskriften «Markedsetterforskning kan gi billigere julemat». Der uttrykte han et ønske om «et 2025 der folk kan leve gode liv i hele landet, og der folk får bedre råd».
Endringene i konkurranseloven trer i kraft 1. juli, og med utgangspunkt i næringsministerens svært så tydelige uttalelser er det rimelig å anta at mange nå har klare forventninger til resultater fra denne lovendringen.