Skriftlig spørsmål fra Lene Westgaard-Halle (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2410 (2024-2025)
Innlevert: 03.06.2025
Sendt: 04.06.2025
Besvart: 12.06.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth

Lene Westgaard-Halle (H)

Spørsmål

Lene Westgaard-Halle (H): Fra 1. juli 2025 kan Konkurransetilsynet gripe inn i dagligvaremarkedet, noe som ifølge næringsministeren vil gi "bedre konkurranse, lavere priser og mer utvalg" i dagligvarebutikkene.
Når forventer næringsministeren at forbrukerne vil oppleve dette?

Begrunnelse

Rett før jul i fjor vedtok et flertall i Stortinget at Konkurransetilsynet skal kunne iverksette tiltak for å fjerne eller redusere konkurransebegrensninger. Næringsministeren fremhevet dagligvarebransjen som et konkret eksempel, og da lovforslaget ble lagt frem, understreket hun at Konkurransetilsynet med dette får «et kraftfullt virkemiddel for å bidra til bedre konkurranse, lavere priser og større utvalg». Arbeiderpartiets næringspolitiske talsperson gikk enda lenger da han før jul skrev en kronikk med overskriften «Markedsetterforskning kan gi billigere julemat». Der uttrykte han et ønske om «et 2025 der folk kan leve gode liv i hele landet, og der folk får bedre råd».
Endringene i konkurranseloven trer i kraft 1. juli, og med utgangspunkt i næringsministerens svært så tydelige uttalelser er det rimelig å anta at mange nå har klare forventninger til resultater fra denne lovendringen.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Effektiv konkurranse er viktig for at forbrukere skal kunne få varer og tjenester av god kvalitet, til rimelige priser. Dette gjelder i alle markeder og bransjer, også dagligvarebransjen. Derfor har vi foreslått og innført regler som vil gi Konkurransetilsynet mulighet til å undersøke og sette inn tiltak for å bedre konkurransen, også der det ikke er avdekket konkrete brudd på konkurransereglene.
Bakgrunnen for de nye reglene er blant annet at konkurranseproblemer kan oppstå også i tilfeller der konkurranseloven ikke er brutt. Det kan for eksempel være på grunn av måten verdikjeder i et marked er strukturert på, høy grad av markedskonsentrasjon uten at enkeltaktører har en dominerende stilling, betydelig asymmetri i tilgangen på informasjon, eller at markedet er preget av nettverkseffekter og stordriftsfordeler. Reglene om markedsetterforskning gjelder derfor for alle markeder og sektorer. Det er Konkurransetilsynet som avgjør om de skal starte en markedsetterforskning, og det er Konkurransetilsynet som avgjør om og hva slags tiltak som treffes. Disse avgjørelsene er overlatt til Konkurransetilsynets faglige skjønn.
Den norske dagligvarebransjen er preget av høy konsentrasjon og høye etableringshindringer på detaljist-, grossist- og leverandørleddet. I tillegg er det omfattende vertikal integrasjon, og det er få nyetableringer. Norske forbrukere møter høyere priser og mindre utvalg enn forbrukere i andre land. Dette gir grunn til bekymring om at konkurransen i dagligvarebransjen ikke er så god som den kan og bør være. Konkurransen i dagligvarebransjen er særlig viktig, fordi det er et marked alle er avhengig av og forholder seg til opptil flere ganger i løpet av uken. Det er også en av grunnene til at denne regjeringen jobber bredt med tiltak for å bedre konkurransesituasjonen i dagligvaremarkedet. Vi har blant annet gjort det vanskeligere for dagligvareaktører å begrense tilgangen til egnede butikklokaler, og vi har nylig foreslått endringer for å styrke lov om god handelsskikk, i tillegg til å høre forslag for å få en mer effektiv håndheving av den loven. Vi har også satt i gang et arbeid for mer åpenhet i bransjen, og bedre tilgang til prisinformasjon for forbrukerne.
Regjeringen prioriterer arbeidet med å bedre konkurransen i dagligvarebransjen høyt, og dette er et kontinuerlig arbeid. Derfor er jeg glad for at reglene om markedsetterforskning trer i kraft om kort tid. Det er bra for forbrukere, ikke bare når det gjelder dagligvarebransjen, men i alle markeder som kan ha konkurranseutfordringer. At reglene har som formål å styrke konkurransen, og på den måten legge til rette for lavere priser og bedre utvalg sammenliknet med en situasjon der konkurransen er svak, er likevel ikke garanti for at det vil skje, eller at det vil skje raskt. Det er summen av tiltak over tid som vil kunne ha effekt på konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. Det gjelder også for reglene om markedsetterforskning.