Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2365 (2024-2025)
Innlevert: 30.05.2025
Sendt: 30.05.2025
Besvart: 06.06.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Næringsministeren uttalte i Dagsnytt 18 den 28. mai at en cruiseavgift kan skape konkurranse mellom havnene om hvor cruisepassasjerene velger å gå i land.
Kan det bes om at statsråden utdyper hvorfor konkurransehensyn vurderes som en utfordring i forbindelse med cruiseavgift, men ikke når det gjelder en overnattingsskatt som kan påvirke konkurransen mellom hoteller i ulike kommuner?

Begrunnelse

I diskusjonen om besøksbidrag har regjeringen argumentert for at en eventuell cruiseavgift kan føre til at rederier og passasjerer velger bort enkelte havner til fordel for andre, og dermed skape uønsket konkurranse mellom destinasjoner.
Samtidig foreslo regjeringen en nasjonal overnattingsskatt som kan gi ulik beskatning mellom kommuner, og dermed påvirke konkurranseforholdene mellom overnattingsbedrifter og kommuner.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Reiselivsnæringens fotavtrykk på natur og klima er ikke uvesentlige, og for noen lokalsamfunn er det krevende når det kommer mange tilreisende i høysesongen. Regjeringens innsats for reiseliv innebærer en helhetlig satsing der vi også tar vare på lokalsamfunnene, menneskene og naturen i de områdene av landet som får besøk. Skal reiselivsnæringen fortsette å vokse, må dette skje innenfor bærekraftige rammer. På sikt kan dette også bidra til at reisemålet blir mer attraktivt for turistene.
Flere turister betyr et økt press på fellesgoder, som for eksempel tilgang til stier, offentlige toaletter og søppelhåndtering. Stortinget behandlet onsdag 4. juni 2025 Prop. 96 L (2024–2025) Lov om besøksbidrag. I proposisjonen foreslo regjeringen å gi kommunene et nytt verktøy til å håndtere utfordringene som oppstår ved mange besøkende.
Regjeringen foreslo en frivillig kommunal overnattingsavgift for alle landets kommuner og har vært tydelig om at cruiseavgift skulle komme i neste fase. Overnattingsavgiften var grundig utredet, og de konkurransemessige sidene ved avgiften var beskrevet og vurdert. Ved utformingen av forslaget la departementet vekt på at avgiften skulle være moderat, slik at etterspørselen ikke skulle påvirkes i vesentlig grad ved innføring av avgiften.
Ved behandling av Prop. 96 L (2024–2025) Lov om besøksbidrag besluttet Stortinget også en ny lovhjemmel som gir regjeringen mulighet til gjennom forskrift å regulere en ordning med besøksbidrag fra cruisevirksomhet.
Regjeringen har per nå ikke utredet en cruiseavgift, så jeg skal være forsiktig med å trekke slutninger om hvilke konsekvenser en slik avgift kan få for konkurranseforholdene mellom ulike kommuner eller havner og hvordan en slik avgift vil påvirke cruisemarkedet. Dette vil utredes nærmere.
Til slutt vil jeg påpeke at det er en rekke vesensforskjeller mellom overnattingsmarkedet på land og cruisemarkedet. Det er også noe av bakgrunnen for at regjeringen valgte å dele opp besøksbidragsprosjektet i to deler, der cruiseavgiften skulle komme i neste fase.