Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:2350 (2024-2025)
Innlevert: 28.05.2025
Sendt: 30.05.2025
Besvart: 06.06.2025 av kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Hva er samlet kommunevis effekt for Oslo av endret rammetilskudd og øvrige endringer i RNB 2025?

Kjersti Stenseng (A)

Svar

Kjersti Stenseng: I forbindelse med RNB 2025 er det i Prop. 146 S (2024-2025) foreslått å øke bevilgningen på kap. 571 Rammetilskudd til kommuner med samlet 3,85 mrd. kroner, mens bevilgningen på kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner foreslås økt med samlet 447 mill. kroner. Kommunal- og distriktsdepartementet har ikke en samlet oversikt over ev. tildeling til Oslo fra øvrige endringer i forbindelse med RNB 2025.
Departementet vil vurdere nærmere hvordan økningen i rammetilskuddet skal fordeles mellom kommunene og mellom fylkeskommuner for de ulike delene av bevilgningen, etter Stortingets vedtak om revidert nasjonalbudsjett. Av forslaget til økt rammetilskudd på kap. 572 er 2 mill. begrunnet med kompensasjon til Oslo kommune for pensjon til beredskapshjem, som i sin helhet fordeles til Oslo som fylkeskommune.
Som en illustrasjon på mulig effekt for Oslo har departementet beregnet økningene i rammetilskuddet, med unntak av kompensasjonen til Oslo for pensjon til beredskapshjem, med et likt beløp per innbygger til alle kommuner/fylkeskommuner. Dette vil samlet sett gi økt rammetilskudd til Oslo som kommune på om lag 498 mill. kroner og som fylkeskommune på om lag 60 mill. kroner. Den endelige fordelingen vil framgå av budsjettrundskrivet, som sendes ut til kommuner og fylkeskommuner etter vedtak om Kommuneproposisjonen og revidert nasjonalbudsjett i Stortinget. Det må derfor understrekes at det kan komme endringer i tallene.
De ulike forslagene til bevilgningsendringer er omtalt under, og gjelder i sin helhet kompensasjon til kommuner og fylkeskommuner for regel- og systemendringer.
De foreslåtte endringene i bevilgningen omfatter kompensasjon for merkostnader i kommunesektorens pensjonskostnader knyttet til ny offentlig AFP. Her foreslås det samlet en bevilgningsøkning i 2025 på 4,1 mrd. kroner, som fordeles med 3,7 mrd. kroner til kommunene (kap. 571.60) og 0,4 mrd. kroner til fylkeskommunene (kap. 572.60).
Det foreslås videre å redusere bevilgningen på kap. 571.60 med 55 mill. kroner knyttet til omlegging av systemet for egenbetaling i vaksinasjonsprogrammet for voksne, tilsvarende de reduserte utgiftene for kommunene samlet sett. Omleggingen innebærer at kommunene ikke blir fakturert for vaksinene de bestiller fra Folkehelseinstituttet og at egenbetalingen ved korona- og pneumokokkvaksine blir beregnet samlet for vaksine og vaksinasjon.
Regjeringen foreslår å innføre en kontoordning for jordbruket fra 1. januar 2025. Ordningen gir mulighet til å utsette skatt. Årets overskudd fra jordbruket kan overføres på kontoen, og det må betales skatt av minst 85 pst. av kontoens saldo hvert år. Forslaget har et samlet påløpt og bokført provenytap på om lag 570 mill. kroner i 2025. Det foreslås at kommunene og fylkeskommunene kompenseres for deres andel av innføringen av jordbrukskonto, med en bevilgningsøkning på kap. 571.60 på 205 mill. kroner til kommunene, og en bevilgningsøkning på kap. 572.60 på 45 mill. kroner til fylkeskommunene.
Stortinget har endret lov om pensjonsordning for oppdragstaker i beredskapshjem eller spesialisert fosterhjem, jf. Prop. 5 L (2024–2025) og Innst. 89 L (2024–2025). Endringen trer i kraft 1. juli 2025 og gir beredskapshjem i Oslo kommune rett til medlemskap i Statens pensjonskasse. Kostnaden for denne lovendringen har en beregnet helårseffekt på om lag 4 mill. kroner. Oslo kommune kompenseres gjennom en særskilt fordeling (tabell C) på kap. 572, post 60.