Skriftlig spørsmål fra Kjersti Bjørnstad (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2342 (2024-2025)
Innlevert: 28.05.2025
Sendt: 28.05.2025
Besvart: 04.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kjersti Bjørnstad (Sp)

Spørsmål

Kjersti Bjørnstad (Sp): Hvordan vil statsråden følge opp Arbeiderpartiets eget vedtak om bruk av statlig plan for Riksvei 4, og hvilke konkrete grep vil regjeringen ta for å sikre helhetlig planlegging og raskere utbygging av denne nasjonalt viktige transportkorridoren, særlig på strekningen gjennom Nittedal og Groruddalen?

Begrunnelse

Riksveg 4 er den viktigste transportåra mellom Innlandet og Oslo-regionen, og knytter sammen lokalsamfunn, arbeidsplasser og noen av Norges mest framtidsretta industrimiljø. Raufoss Industripark alene har over 3000 ansatte og frakter årlig nær 40 000 trailere ut og inn langs denne vegen. Både Nammo og den øvrige Raufossindustrien har tydelige vekstambisjoner – med forventet dobling av verdiskapingen innen få år. Dette stiller store krav til forutsigbar og trygg infrastruktur.

Likevel er Riksveg 4 fortsatt prega av stykkevis og delt utbygging, uforutsigbar standard og trafikkforhold som svekker både trafikksikkerhet, beredskap og framkommelighet. Lokalt er det sterk uro – særlig i Nittedal og Groruddalen – for konsekvensene av dagens situasjon.
Arbeiderpartiets landsmøte har nylig vedtatt å åpne for bruk av statlig plan for denne strekningen. Det er et tydelig signal om behovet for raskere framdrift og helhetlig tenkning.

For Senterpartiet er det avgjørende at staten følger opp sitt ansvar for hovedtransportårer som binder distrikts-Norge og industrien tettere til nasjonale og internasjonale markeder – samtidig som planprosesser må være demokratisk forankra.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Rv. 4 har en viktig funksjon fra Gjøvikområdet og sørover, med strekningen mellom Nittedal og Oslo som siste etappe. Jeg er godt kjent med de trafikale utfordringene på strekningen, blant annet gjelder dette i Groruddalen.
Statens vegvesen har opplyst at de i løpet av 2025 vil sette i gang en mulighetsstudie for strekningen Oslo – Gjøvik. Her vil mulighetene for å gi trafikken fra Mjøsbyene gode forutsetninger for å komme seg til Oslo bli belyst. I tillegg er det allerede satt i gang et prosjekt som ser på prinsippavklaring for hvordan strekningen Gjelleråsen – Sinsenkrysset skal utformes. Her vil miljøutfordringene i boligområdene langs Trondheimsveien veies opp mot behovene til blant annet tungtrafikken.
I tillegg arbeider Statens vegvesen med en langsiktig utviklingsstrategi som vil si noe om hvor mye det vil koste å bygge ut riksveinettet med ulike utviklingsstrategier. Statens vegvesen opplyser at de i løpet av sommeren, vil kunne ha noen grove kostnadsoverslag for oppgradering av veinettet.