Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2324 (2024-2025)
Innlevert: 26.05.2025
Sendt: 27.05.2025
Besvart: 03.06.2025 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Mener statsråden at disse økninger er rimelige og er i samsvar med lovverket?

Begrunnelse

Jeg er bekymra for økonomien til en del av våre konsertarrangører i dyrtida, et felt som hadde utfordringer under pandemien. TONO driver kollektiv forvaltning av opphavsrettigheter på vegne av norske opphavere. I det Norske musikk markedet har TONO en enrådende stilling som gir organisasjonen et særlig ansvar for å sørge for at lisensvilkårene og vederlagene som konsertarrangørene må betale for er rimelige og ikke diskriminerende. ( Jfr. Lov om kollektiv forvaltning av opphavsrett mv. § 28 Lisensvilkår mv.) TONO har de siste årene hatt betydelig vekst, blant annet som følge av at billettprisene har steget mer enn den generelle prisstigningen i samfunnet. Til tross for betydelige merinntekter velger TONO nå å øke avgiften kraftig, 2 år på rad, sin slik at mange konsertarrangører får en økning opp mot 50%. Dette kommer på toppen av generelle kostnadsøkninger for bransjen. TONO har meg bekjent foretatt økningene uten dialog med arrangør- og festival bransjen.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: Spørsmålet gjelder økning av TONOs tariffer overfor konsertarrangører. Jeg registrerer også bekymring om økonomien til enkelte arrangører.
Fastsettelse av slike tariffer er blant annet regulert i lov om kollektiv forvaltning av opphavsrett mv. Formålet med denne loven er å bidra til at kollektiv forvaltning av rettigheter håndteres på en ansvarlig, effektiv og åpen måte overfor både rettighetshavere og brukere av åndsverk. I loven stilles det blant annet krav til lisensvilkår og tariffer, og det gis regler for hvordan uenighet om dette skal håndteres. Patentstyret fører tilsyn med at lovens bestemmelser overholdes.
Lovens krav til lisensvilkår og tariffer fremgår av § 28. Det fastsettes her at lisensvilkårene skal baseres på kriterier som er objektive og ikke-diskriminerende, og vederlaget for tillatt bruk skal være rimelig. Bestemmelsen gir ikke uttrykk for hva vederlaget skal være, men angir de ytre rammene for vederlaget. Selve grunnlaget for vederlaget følger av åndsverkloven, som blant annet har som formål å ivareta en rimelig balanse mellom rettighetshavernes interesser på den ene siden og brukernes og allmenhetens interesser på den andre siden.
Det følger av loven om kollektiv forvaltning av opphavsrett mv. at når partene er uenige, så kan spørsmålet om et forslag til lisensvilkår er i samsvar med § 28, forelegges domstolene. Brukerens rett til å kreve dette fremgår av loven § 53. Å reise sak for domstolene kan imidlertid være en høy barriere. I et forslag som Kultur- og likestillingsdepartementet har hatt på høring, er det også lagt opp til at partene kan få meklingsbistand ved forhandlinger om lisensvilkår etter § 28.
Det finnes dermed mekanismer i både eksisterende og foreslått regelverk som skal bidra til å sikre at vederlagsfastsettelsen er i tråd med loven.
Verken jeg eller mitt departement har noen rolle i disse mekanismene. Det er derfor ikke naturlig at jeg skal ha en oppfatning om TONOs tariffer og hvorvidt økningen i disse er rimelige og i samsvar med loven.