Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2295 (2024-2025)
Innlevert: 23.05.2025
Sendt: 23.05.2025
Besvart: 02.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Kan statsråden bekrefte eller avkrefte at cruiseskip som bruker norsk havn som snuhavn vil omfattes av forslagene til endring i allmenngjøringsloven, hvor jeg ber om en konkret avklaring på dette samt svar på eksempelet nevnt i begrunnelsen?

Begrunnelse

Forslagene til endring i allmenngjøringsloven skaper usikkerhet rundt hvordan internasjonale cruiseskip som benytter norske havner som snuhavn vil bli behandlet. Dette gjelder særlig skip som opererer i Nord-Norge med lengre opphold og flere påfølgende cruise-seilaser.
Et typisk scenario i Nord-Norge innebærer at et cruiseskip:
• Laster passasjerer og crew i norsk havn
• Gjennomfører tre-fire påfølgende cruiseseilaser (vanligvis én uke per tur) mellom nordnorske havner, med lang reisevei til nærmeste utenlandske havn
• Laster av de samme passasjerene i norsk havn
• Returnerer til hjemmehavn i utlandet
Med statsrådens nåværende eksempler vil slike cruiseturer kreve svært lange omveier med seilaser til utenlandske havner for at forslaget ikke skal omfatte skipet. Dette kan gjøre det mindre attraktivt å tilby cruise i nord, redusere norske havners konkurranseevne som snuhavner og bidra til større utslipp enn nødvendig i skipsfarten:
Proposisjonen inneholder flere kritiske uavklarte spørsmål:
• Departementet er ikke tydelige på hvor lenge et skip kan være og seile i Norge før det må tilbake til utenlandsk havn dersom det ikke skal være omfattet av forslaget
• Begrepet «seilas» og «innenriksfart» mangler juridisk definisjon i forslaget med hensyn til varighet og andre rammer
• Ingen steder er det fastsatt konkrete tidsrammer eller varighet før et skip må være eller ha vært innom en utenlandsk havn for å ikke være omfattet
Konsekvenser for lønnsvilkår:
• Dersom et skip omfattes av forslaget i løpet av en lengre reise med flere cruiseturer, er det uklart hvor lenge norske lønnsbetingelser da skal gjelde
• Vil for eksempel et skip være omfattet av norske lønnsvilkår kun én uke av en fire ukers tur, men ikke de resterende tre ukene
• Dette skaper juridisk usikkerhet og praktiske problemer for både rederier og sjøfolk
Konsekvenser
Denne uklarheten kan:
• Undergrave norske havners posisjon som attraktive snuhavner
• Redusere cruise-aktivitet i Nord-Norge
• Bidra til økte reiseveier og dermed større utslipp i sektoren
• Skape uforutsigbare og kompliserte lønnsvilkår for sjøfolk
• Føre til at internasjonale cruiserederier velger andre destinasjoner

Det er derfor nødvendig at statsråden klargjør hvordan forslaget påvirker cruiseskip som bruker norske havner som snuhavn.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Det har ikke direkte betydning for lovforslaget om norske havner benyttes som snuhavn. Det avgjørende er om skipet tilbyr de reisende en seilas mellom norske havner. Et cruiseskip som anløper flere norske havner, og som tilbyr reiser (seilas) mellom norske havner, vil være omfattet av forslaget. Skip som utfører internasjonale reiser, det vil si skip som tilbyr reiser som foregår mellom både norske og utenlandske havner, vil derimot ikke være omfattet av lovforslaget.
Eksempelet som det vises til i begrunnelsen for spørsmålet vil være omfattet av lovforslaget. Det vises til et cruiseskip som gjennomfører tre-fire én ukers seilas mellom norske havner, og uten anløp til utenlandsk havn.
Slik eksempelet er formulert avslutter skipet deretter sin aktivitet i Norge, og returnerer til skipets hjemmehavn, dvs. en bestemt havn i skipets flaggstat.