Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2278 (2024-2025)
Innlevert: 22.05.2025
Sendt: 23.05.2025
Besvart: 30.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Mener statsråden at det er rimelig at innbyggerne i Nedre Glommaregionen skal betale tusenvis av kroner ekstra i bompenger på grunn av utslippskrav og klimakrav med til dels usikker virkning?

Begrunnelse

Kostnadene til prosjektene i Bypakke Nedre Glomma er høye og bompengeutgiftene til innbyggerne i Sarpsborg og Fredrikstad er betydelige. Strenge utslippskrav fra bl.a. Statens Vegvesen gjør at allerede dyre prosjekter blir enda dyrere.


Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ap-/Sp-regjeringen innførte fra 1. januar 2024 skjerpede klima- og miljøkrav i forskrift om offentlige anskaffelser. Endringene innebærer at klima- og miljøhensyn som hovedregel skal vektes med minimum tretti prosent.
Når det gjelder utbygging av rv. 22 Hafslund – Dondern, som jeg antar er det prosjektet spørsmålsstiller særlig sikter til, så opplyser Statens vegvesen at det var god konkurranse med fire ulike tilbydere. Generelle beregninger viser at entreprisekostnaden kan øke med 3-7 prosent ved å sette krav om 100 prosent utslippsfri anleggsdrift. Krav fra staten og andre aktører kan på sikt gi lavere kostnad enn det, og muligens også redusert kostnad. I denne konkurransen ble tilbudssummen lik det som var Statens vegvesen sitt eget overslag basert på ikke-nullutslippsmaskiner.
Prosjektet bidrar til å utvikle kunnskap og teknologi som kan bidra til varige reduksjoner i direkte klimagassutslipp. Det bidrar også til uttesting av nullutslippsløsninger på anleggsplasser i transportsektoren slik at risikoen og kostnadene ved å ta i bruk slike løsninger reduseres. Samferdselsdepartementet har derfor gitt et tilsagn om støtte på inntil 10 mill. kr. til dekning av merkostnader som følge av de strenge kravene til klimagassutslipp.
Gjeldende bompengeopplegg for Bypakke Nedre Glomma fase 2, herunder plassering av bomstasjoner og nivået på bompengetakstene, er basert på lokalpolitiske vedtak i Fredrikstad og Sarpsborg kommuner og Viken fylkeskommune, samt Stortingets behandling av Bypakke Nedre Glomma fase 2, jf. Prop. 41 S / Innst. 266 S (2022-2023). Eventuelle kostnadsøkninger og/eller inntekstssvikt skal i utgangspunktet håndteres gjennom porteføljestyring og ikke gjennom økte takster og/eller forlenget innkreving (ut over rammene som er lagt til grunn i Prop. 41 S / Innst. 266 S).
Det vil derfor ikke være riktig å hevde at innbyggerne i Nedre Glomma skal betale ekstra bompenger for dette tiltaket.