Rasmus Hansson (MDG): Vil statsråden ta initiativ til å åpne for at midler som i dag er bundet til ny bussveitrase til Kvernevik innenfor Bymiljøpakken Nord-Jæren, kan omdisponeres til styrking av det ordinære busstilbudet i regionen, gitt fylkeskommunens krevende økonomiske situasjon og behovet for mer kostnadseffektive tiltak for å nå nullvekstmålet?
Begrunnelse
Rogaland fylkeskommune står i en svært krevende økonomisk situasjon og har varslet store kutt i kollektivtilbudet. Samtidig er det planlagt en ny bussveitrase til Kvernevik til en kostnad på nær tre milliarder kroner. Strekningen til Kvernevik, som i dag har rundt 4 700 innbyggere, er ikke preget av store trafikale utfordringer. Det som i hovedsak etterspørres fra befolkningen i området, er hyppigere avganger og bedre regularitet – ikke større busser og færre holdeplasser.
Med dagens nullvekstpolitikk og behovet for å opprettholde et godt kollektivtilbud for flest mulig, framstår det som mer målrettet og samfunnsøkonomisk fornuftig å prioritere økt ruteproduksjon og tilgjengelighet på det eksisterende linjenettet. Byvekstavtalen åpner for porteføljestyring og omprioritering av tiltak dersom det bidrar bedre til måloppnåelse. Det er også etablert fleksibilitet i bruken av statlige programområdemidler (post 30) dersom investeringer i det kommunale og fylkeskommunale ansvarsområdet gir bedre effekt.
På denne bakgrunn spør jeg om statsråden vil bidra til at midler innenfor Bymiljøpakken Nord-Jæren kan omdisponeres fra bussveitraseen til Kvernevik til styrking av det ordinære kollektivtilbudet, dersom dette gir bedre måloppnåelse og har lokal politisk støtte.