Tor André Johnsen (FrP): Ser Samferdselsministeren at det vil være klokt med en statlig plan for E16 mellom Ullensaker (Gardermoen) og Kongsvinger, hvor E16 planlegges og besluttes bygget ut i fra et regionalt, nasjonalt og internasjonal behov og perspektiv og vil samferdselsministeren sørge for at det blir en realitet.
Begrunnelse
Nå har det gått over 6 år siden undertegnede og flere andre politikere jublet og skålte i alkoholfri champagne, for at daværende Samferdselsminister fra FrP Jon Georg Dale ga Nye Veier ansvaret for å bygge ut E16.
Ordførerne i Ullensaker, Nes, Sør-Odal og Kongsvinger hadde fått det slik de ville og nå skulle det bli en raskere utbygging av en trygg og sikker 4-felts E16 til Kongsvinger. Alt lå til rette for snorklipping og åpning av motorveien i 2024.
Men slik gikk det dessverre ikke. Hva gikk galt? De fire kommunene klarte ikke å bli enige om trase. De har ikke evnet å se hele regionen under ett og har ensidig hatt et snevert lokalpolitisk fokus.
Nå er det på tide at Samferdselsministeren tar styringen. Blikket må heves og trase må velges ut ifra et regionalt, nasjonalt, og internasjonalt perspektiv. E16 er tross alt en Europavei som binder sammen den viktige øst- vest aksen, fra Nordsjøen via Gardermoen til Østersjøen. E16 er viktig både regionalt og nasjonalt, men nå også militærstrategisk. Siden både Sverige og Finland nå er med i NATO er E16 en avgjørende øst-vest akse for transport i en krise- og krigssituasjon.
Den beste løsningen er å bruke de omfattende analysene fra Nye Veier og ta en beslutning. Det meste ligger klart til en avgjørelse. Det er ikke nødvendig å «nullstille» hele prosjektet, men det kan være klokt å starte med åpent sinn og blanke ark
Målbildet bør også revurderes og oppdateres. NATO utvidelsen østover og ikke minst den enorme utviklingen og veksten som er og har vært på Gardermoen og Øvre Romerike må inn i målbildet. Det er ikke sikkert Oslo er målet for bilkjøring i fremtiden, men heller Gardermoen-området. E16 går også tvers igjennom Gardermoen på sin ferd fra Bergen i vest til Gävle helt øst i Sverige.
Det ligger allerede en ferdig utbygd motorveg mellom Kongsvinger og Skarnes. Utgangspunktet for videre utbygging mot Gardermoen, må være denne veien.
Styreleder Frode Ek Skarnes og næringsklyngen 7sterke ber de fire ordførerne i IKP-styret for ny E16 om å gi opp. De ønsker en statlig plan og at staten tar over planleggingen. Det er et klokt forslag som Samferdselsministeren absolutt bør lytte til. Veien må planlegges og bygges ut i fra et regionalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv og fremtidens behov.