Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2203 (2024-2025)
Innlevert: 14.05.2025
Sendt: 15.05.2025
Besvart: 22.05.2025 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Hva er Navs nåværende retningslinjer og rutiner for innvilgelse av høreapparat, hvor mange søknader via legespesialist blir avvist av Nav; hva er de gjennomsnittlige ventetidene og hva vil statsråden gjøre for å få dem ned?

Begrunnelse

Jeg har fått innspill fra en innbygger som er frustrert over lange ventetider på å få høreapparat. For hans vedkommende har han fått beskjed om at det er 8 måneder ventetid, inkludert 6 måneder saksbehandlingstid hos Nav. Hans historie er dessverre ikke unik, og i fravær av høreapparat risikerer brukerne å miste tilknytning til både arbeidsliv og sosiale fellesskap.

I den sammenheng ønsker jeg å oppfordre statsråden til å se om noe kan gjøres for å forenkle saksbehandlingen og få ned ventetidene. Jeg ønsker informasjon om hvilke grep regjeringen har gjort - og ønsker å gjøre fremover.

Jeg lurer herunder på hvilke muligheter (og eventuelle utfordringer) hun ser med et forslag om å la en legespesialist kunne godkjenne slike høreapparat-saker umiddelbart basert på Navs retningslinjer. Kanskje kunne det kortet ned ventetiden og frigjøre tid hos Nav. Det kan i all fall være verdt en vurdering.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Om lag 100 000 nordmenn i yrkesaktiv alder har nedsatt hørsel i en eller annen form. Det påvirker livet og arbeidshverdagen. Høreapparat er for mange et viktig hjelpemiddel, men dette er ofte ikke alene nok. Flere enkle tiltak kan gjøre det lettere å fortsette i jobb også med nedsatt hørsel.
Spesialisthelsetjenesten har ansvaret for å undersøke pasienten, tilpasse høreapparat og begrunne søknader som sendes til Arbeids- og velferdsetaten, som behandler søknadene og fatter vedtak om stønad.
Arbeids- og velferdsetaten behandlet 62 938 søknader om høreapparater og tinnitus¬maskerer til arbeidsliv og dagligliv i 2024. I alt ble 1 458 søknader avslått, noe som utgjorde 2,3 prosent av søknadene. I første tertial 2025 lå avslagsprosenten i slike saker på 2,2 prosent. Sammenlignet med andre ytelsesområder er avslagsprosenten lav Den gjennomsnittlige behandlingstiden for søknader om høreapparater og tinnitusmaskerer til arbeidsliv og dagligliv var på 102 dager i 2024. I første tertial 2025 var saksbehandlings¬tiden på 115 dager.
Jeg har fått opplyst at etaten arbeider med å utvikle en robot som skal bidra i saksbehandlingen, og som bygger på erfaringer fra ortopediområdet. Denne er planlagt satt i drift i løpet av året, noe som forhåpentligvis kan bidra til å redusere saksbehandlingstiden.
Jeg er enig i at saksbehandlingstiden er lang og i at det er viktig å avhjelpe hørselstap så raskt som mulig. Den demografiske utviklingen tilsier at behovene på hjelpemiddelområdet vil øke over tid. Departementet har derfor gitt Arbeids- og velferdsdirektoratet i oppdrag å komme med forslag til en helhetlig plan for å møte disse utfordringene. I den sammenheng vil også forvaltningen av høreapparater bli vurdert, herunder tiltak som kan bidra til å redusere saksbehandlingstiden.