Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2197 (2024-2025)
Innlevert: 14.05.2025
Sendt: 14.05.2025
Besvart: 21.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Er cruiseskip som opererer med norske havner som start- og endepunkt for cruiseseilas (såkalt turnaround) omfattet av de foreslåtte endringene i allmenngjøringsloven, og hvordan har departementet vurdert de potensielle utilsiktede konsekvensene dette kan få for norske cruisehavner?

Begrunnelse

Det er vesentlige uklarheter i hvordan departementet definerer "skip i innenriksfart" i proposisjonen. Formuleringene som foreligger, skaper betydelig usikkerhet for cruiseindustrien og norske havnekommuner.
Særlig problematisk er definisjonen av cruiseskip som "seiler mellom norske havner på fastlandet, også cruiseskip som utelukkende opererer ut fra én norsk havn, men likevel ikke cruiseskip som anløper norske havner på seilas fra eller til en utenlandsk havn".
Slik lovforslaget nå er formulert, vil et cruiseskip som starter og avslutter seilasen i norske havner (turnaround) tilsynelatende omfattes av regelendringene, mens skip som bruker utenlandske havner som turnaround-punkt unngår disse reguleringene. Dette skaper en utilsiktet konkurransevridning til ulempe for norske havner.
Videre er det uklart hvordan departementet vurderer normal cruisevirksomhet som innebærer at:
• Passasjerer går av og på skipet i norske havner
• Mannskapsutskiftninger gjennomføres av sikkerhetshensyn
• Skipene laster om bord lokale varer fra norske leverandører
Rederiforbundet har påpekt at forslaget risikerer å ramme skip med internasjonalt operasjonsmønster som kombinerer fart mellom norsk og utenlandsk havn med kabotasjelaster. Denne bekymringen synes ikke tilstrekkelig adressert i proposisjonen.
For å sikre forutsigbarhet for cruisenæringen og norske havner, er det avgjørende å få en klar avklaring på om cruiseskip som opererer langs norskekysten er omfattet av loven, og hvilke konkrete konsekvenser dette vil få.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Forslaget omfatter «cruiseskip som seiler mellom norske havner på fastlandet, også cruiseskip som utelukkende opererer ut fra én norsk havn, men likevel ikke cruiseskip som anløper norske havner på seilas fra eller til en utenlandsk havn». Innholdet i den foreslåtte bestemmelsen er nærmere beskrevet i lovproposisjonen punkt 7.4, samt i spesialmerknadene til den aktuelle bestemmelsen i punkt 10.

Hvorvidt et cruiseskip har snuhavn i Norge har ikke direkte betydning for om skipene omfattes av kravet. Det avgjørende vil være om seilasen gjennomføres mellom norske havner, som vil være omfattet, eller om seilasen foregår mellom norske og utenlandske havner, som ikke vil være omfattet.

Et eksempel som kan illustrere poenget vil være et cruiseskip som anløper fra utenlandsk havn og som avslutter et cruiseseilas i en norsk havn. Den norske havnen blir da snuhavn. Dersom neste seilas foregår kun mellom norske havner på fastlandet vil skipet være omfattet av kravene. Dersom neste seilas imidlertid foregår mellom norske og utenlandske havner, vil skipet ikke være omfattet av kravene. Jeg kan ikke se at forslaget skulle ha utilsiktede konsekvenser for norske snuhavner.

Jeg gjør oppmerksom på at vi vil sette ned et partssammensatt utvalg som skal vurdere hvordan det kan stilles krav om norsk lønn til cruiseskip som har Norge som hoveddestinasjon.