Skriftlig spørsmål fra Alfred Jens Bjørlo (V) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2122 (2024-2025)
Innlevert: 06.05.2025
Sendt: 06.05.2025
Rette vedkommende: Kommunal- og distriktsministeren
Besvart: 14.05.2025 av kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng

Alfred Jens Bjørlo (V)

Spørsmål

Alfred Jens Bjørlo (V): Innovasjon Norge si ordning «Oppstartstilskudd 1» er meint å vere eit lavterskeltilbod for å hjelpe grunderbedrifter over heile landet på lik linje i ei tidlig fase, men som Ap-regjeringa har splitta opp i fylkespottar.
Kan næringsministeren gi ei oversikt over kor stor prosentdel av potten til «Oppstartstilskudd 1» som pr 6. mai er brukt i kvart fylke, og kva vil regjeringa gjere for å sørge for at det er midlar tilgjengelig i ordninga for alle grunderbedrifter i heile 2025, uavhengig av kva fylke dei er lokalisert i?

Kjersti Stenseng (A)

Svar

Kjersti Stenseng: Oppstartstilskudd 1 på kap. 553, post 61 forvaltes av Innovasjon Norge og består nå av to ordninger:
• distriktsrettet oppstartstilskudd 1 tildeler tilskudd til gründere og nye bedrifter med vekstpotensial i et regionalt eller nasjonalt marked. Bedriftene må ligge i virkeområdet for distriktsrettet investeringsstøtte.
• landsdekkende oppstartstilskudd 1 tildeler tilskudd til gründere og nye bedrifter som har ideer med stort vekstpotensial. Tilskuddet kan brukes til å utvikle egen kompetanse, kjøpe kompetansetjenester, produktutvikling og som sikkerhet for å hente inn kapital. Maksimalt støttebeløp per søknad ble i 2023 økt fra 100 000 kroner til 200 000 kroner.

Førstnevnte ordning har hele tiden vært fylkesfordelt, mens sistnevnte ordning har vært fylkesfordelt siden 2020. Fylker uten distrikt kun kan bruke sistnevnte ordning.

Over kap. 553, post 61 bevilges midler til fylkeskommunene, som gir oppdrag for midlene til en fastlagt portefølje av bedriftsrettede virkemidler hos Innovasjon Norge og Siva. Departementet tildeler midlene mellom fylkeskommunene etter en fordelingsmodell som bruker distriktsindeksen, samt en regional komponent. Det vil si at fylker som har mange kommuner med distriktsutfordringer får mye midler og fylker uten / med lite distrikt får mindre midler. Dette for å møte særskilte distriktsutfordringer knyttet til finansiering, marked, kompetanse med mer.

Det vil si at det er den enkelte fylkeskommunen som innretter oppdragene til Innovasjon Norge og Siva. De totale rammene per fylkeskommune består av departementets bevilgninger over kap. 553 post 61, overførte midler fra tidligere år og eventuelle egne midler fra fylkeskommunene. Fylkeskommunene beslutter fordelingen mellom Innovasjon Norge og Siva, og kan prioritere mellom virkemidler, men det er ikke vanlig at fylkeskommunene spesifiserer hvor mye midler Innovasjon Norge skal bruke på oppstartstilskuddene. Dette er som regel opp til Innovasjon Norge, i tråd med etterspørsel fra kundene og fylkeskommunenes overordnede føringer for oppdraget. Det vil si at det ikke er noen egen «pott» for oppstartstilskudd.

I denne sammenheng er det derfor relevant å sammenlikne etterspørselen etter virkemidlene med tilgjengelige rammer per fylke hos Innovasjon Norge, som vist i denne tabellen:

Forbruket av oppstartstilskudd 1 for 2024, sammenstilt med fylkeskommunenes tildelte rammer til Innovasjon Norge, inkl tidligere overføringer :
Fylkeskommune Oppdrag fra FK til IN 2024 overført fra 2023 sum fylkesrammer IN 2024 forbruk oppstart 1 2024 andel av ramme
Agder 19 500 000 5 724 012 25 224 012 2 957 160 12 %
Innlandet 70 800 000 18 569 750 89 369 750 3 544 028 4 %
Møre og Romsdal 46 897 000 32 321 988 79 218 988 2 572 267 3 %
Nordland 90 000 000 13 856 378 103 856 378 1 445 935 1 %
Oslo 12 801 000 6 747 976 19 548 976 10 177 988 52 %
Buskerud 10 129 000 2 967 092 13 096 092 2 216 210 17 %
Østfold 5 080 000 1 483 546 6 563 546 1 936 733 30 %
Akershus 9 950 000 2 292 753 12 242 753 7 477 739 61 %
Rogaland 13 116 024 1 886 172 15 002 196 5 334 069 36 %
Troms 62 904 000 3 907 153 66 811 153 1 663 274 2 %
Finnmark 28 379 285 19 549 102 47 928 387 1 206 487 3 %
Trøndelag 64 141 000 14 534 004 78 675 004 6 550 843 8 %
Vestfold 4 898 000 1 087 242 5 985 242 2 432 612 41 %
Telemark 29 110 000 5 384 438 34 494 438 1 178 101 3 %
Vestland 75 368 000 36 702 801 112 070 801 6 600 871 6 %
Sum 543 073 309 167 014 407 710 087 716 57 294 317 8 %

Tabellen viser at forbruket av oppstartstilskudd er høyt i forhold til tilgjengelige rammer i enkelte fylker som Oslo, Akershus, Rogaland og Vestfold. Forbruket av oppstartstilskudd var markant høyere i 2024 enn tidligere år. Dette skyldes både økte tilskudd per søknad (i tråd med endringene gjort i 2023) og flere søknader fra gründere.

Så langt i 2025 (per 8. mai) er forbruket av oppstartstilskudd 1 og tilgjengelige rammer følgende :
Fylkeskommune Oppdrag fra FK til IN 2025 overført fra 2024 sum fylkesrammer IN 2025 forbruk oppstart 1 2025 per 8/5 andel av ramme
Agder 19 100 000 5 433 674 24 533 674 987 500 4 %
Innlandet 70 600 000 5 614 205 76 214 205 592 360 1 %
Møre og Romsdal 44 861 000 44 405 432 89 266 432 138 798 0 %
Nordland 85 000 000 3 316 077 88 316 077 400 000 0 %
Oslo 12 117 000 376 479 12 493 479 4 866 580 39 %
Buskerud 9 378 000 2 843 395 11 843 395 450 001 4 %
Østfold 3 647 000 3 922 889 7 569 889 704 018 9 %
Akershus 9 000 000 1 280 658 10 658 658 2 331 313 22 %
Rogaland 13 971 000 737 422 14 708 422 3 199 000 22 %
Troms 62 677 000 17 390 984 80 067 984 267 339 0 %
Finnmark 36 143 000 8 460 705 44 603 705 420 368 1 %
Trøndelag 62 677 000 22 851 314 85 528 314 1 807 281 2 %
Vestfold 4 655 000 697 339 5 352 339 611 055 11 %
Telemark 28 206 000 2 877 313 31 083 313 400 000 1 %
Vestland 75 367 000 51 261 193 126 628 193 1 409 111 1 %
Sum 537 399 000 171 469 079 708 868 079 18 584 724 3 %

Disse tallene inkluderer ikke administrasjonskostnader, som beregnes i etterkant, og som koster om lag 20 % av tilskuddene for oppstartstilskudd. I Oslo utgjør forbruk og tentative administrasjonskostnader om lag 50 % av tilgjengelig ramme. I Akershus og Rogaland er forbruk og administrasjonskostnader om lag 25 %.

Økt etterspørsel etter hjelp og støtte fra gründere er i utgangspunktet et positivt tegn på økt aktivitet. Samtidig er ordningene konkurransebaserte for å sikre best mulig kvalitet på prosjekter som får offentlig støtte. Det betyr at virkemiddelapparatet også må avvise søknader. Regjeringen har tett dialog med virkemiddelapparatet og fylkeskommunene for å sikre et godt og bredt tilbud av virkemidler til gründere og oppstartsbedrifter.