Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2121 (2024-2025)
Innlevert: 05.05.2025
Sendt: 06.05.2025
Besvart: 13.05.2025 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Kan statsråden redegjøre for hva som ligger bak Norsk Tipping og Norsk Rikstoto sine beslutning om å avvikle spill gjennom kommisjonærer, slik at det kun blir mulig å spille gjennom digitale kanaler, betyr ikke dette at de som ikke er digitale da ikke vil ha muligheten til verken å spille på tipping eller hest og er dette greit?

Begrunnelse

Både Norsk tipping og Norsk Rikstoto spill forsvinner fra utsalgssteder fra 1. januar 2028. Det betyr at det ikke blir mulig å levere verken Lotto-kupongen, eller travbongen fysisk i noen utsalgssteder i Norge. Hvordan dette vil påvirke Norsk Tipping og Norsk Rikstoto sin markedsandeler er usikkert, og det er lite som tyder på at det er gjennomført undersøkelser om dette.

Når stadig flere spillere går over til digitale kanaler er det sikkert fristende for Norsk Tipping og Norsk Riks toto å kutte kommisjonærvirksomheten. Samtidig er det et åpent spørsmål om monopolister bør tillates å utestenge de som ikke ønsker/er villige til/har digital kompetanse til å spille digitalt.

Siden Norsk Tipping er underlagt kulturdepartementet og Norsk Rikstoto er en stiftelse hvor departementet oppnevner styremedlemmer er det naturlig å anta at en slik beslutning enten kommer som et politisk styrt ønske, eller i hvert fall er avklart med politisk ledelse.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: Norsk Tipping har orientert departementet om sin planlagte avvikling av kommisjonærvirksomheten. Selskapet har vist til at dersom spill i butikk skulle videreføres, ville dette forutsette bl.a. nye terminalløsninger. Kostnadene knyttet til dette ville ikke kunne rettferdiggjøres, bl.a. sett i lys av at omtrent 90 % av kundene spiller digitalt og at omsetningen av spill i butikker og kiosker følgelig er synkende. Selskapet opplever også at kiosker er mindre interressert i å være kommisjonærer fordi omsetningen er fallende.
Det er styrets oppgave å sørge for at selskapets virksomhet er forsvarlig organisert. Sammen med daglig leder skal de forvalte og lede selskapet ut fra selskapets og eiernes interesser og i tråd med selskapets vedtekter og andre generalforsamlingsvedtak. Selskapet har altså konkludert med at kostnadene ved opprettholdelse av kommisjonærvirksomheten samlet sett ikke kan forsvares. Dette er selvsagt beklagelig for de som i dag spiller spill fysisk i butikk, men det er et resultat av at vi som samfunn på stadig flere områder blir heldigitale. Norsk Tipping har samtidig forsikret meg om at de vil bistå ikke-digitale kunder med å bli digitale.
Når det gjelder Stiftelsen Norsk Rikstotos avgjørelse knyttet til dette, bemerkes det at Norsk Rikstoto er et selvstendig og selveiende rettssubjekt styrt av formålene nedfelt i stiftelsens vedtekter. Staten har rett til å oppnevne flertallet av styrets medlemmer, men det er styret som er det øverste organet og ansvarlig for forvaltningen av stiftelsen. Vi har intet eierskap i stiftelsen, og begrunnelsen om å avvikle spill gjennom kommisjonærer er dermed heller ikke diskutert eller tatt opp med departementet. Jeg vil likevel bemerke at stiftelsen ser mye av den samme utviklingen som Norsk Tipping og at stiftelsen i perioden frem til 2028 vil hjelpe kundene over på digitale løsninger, slik at overgangen blir så enkel som mulig.