Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2120 (2024-2025)
Innlevert: 05.05.2025
Sendt: 06.05.2025
Besvart: 12.05.2025 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Hvem har produsentansvar for elbilbatterier som tas ut av elbilene og brukes til nye formål, for eksempel batteribanker?

Begrunnelse

Når man importerer elbiler til Norge, så har man et produsentansvar gjennom hele livsløpet. Norske bilimportører har et retursystem for både biler og for elbilers batterier. Når den nye batteriforordningen til EU snart er på plass, vil reguleringen være enda mer omfattende. I en del tilfeller vil elbilbatteriene kunne ha lenger levetid enn selve bilen. Da vil noen av batteriene tas ut av bilen og brukes til andre formål, som for eksempel batteribanker. I denne prosessen kan flere ulike aktører være involvert, fra biloppsamlere, privatpersoner og bedrifter.

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: Produsenter og importører av batterier som er innebygd i kjøretøy ivaretar sine plikter knyttet til utvidet produsentansvar gjennom medlemskap i et godkjent returselskap/ produsent-ansvarsselskap for kjøretøy. Utvidet produsentansvar gir produsent og importør ansvar for deres produkter også når de ender som avfall. Det er Autoretur som er det eneste aktive godkjente produsent¬ansvars¬selskapet for kjøretøy i dag.
Hvis elbilbatterier importeres separat, inngår batteriene i utvidet produsentansvar for batterier. Det er flere godkjente returselskap/ produsent¬ansvarsselskap for batterier.
I tilfeller der elbilbatterier som importeres i kjøretøy tas ut av elbilen og brukes til nye formål, vil batteriet fortsatt være omfattet av produsentansvaret for kjøretøy. Batteriene kan også samles inn og håndteres utenom produsentansvaret.
Når EUs batteriforordning innlemmes i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk regelverk, vil elbilbatterier som er innebygd i kjøretøy reguleres gjennom kravene til utvidet produsent-ansvar for batterier. Forordningen har krav om at når bilbatterier blir avfall, forberedes til ombruk og deretter settes på markedet som et produkt med nytt formål (for eksempel som batteribank), vil virksomheten som setter dette nye produktet på markedet også omfattes av samme utvidede produsentansvar.