Mona Fagerås (SV): Hva vil statsråden gjøre for å avhjelpe krisen for godstrafikken og forhindre at mer gods flyttes fra bane til vei, stikk i strid med politiske målsettinger?
Begrunnelse
Det er bred politisk enighet om at vi ønsker at mer av godset flyttes fra vei til bane. Det er bra for både miljøet og trafikksikkerheten.
FriFagbevegelse skrev nylig om krisen i godsbransjen. Selskapene har kjørt med tap over lang, lang tid. Når godstrafikken stadig innstilles som følge av feil eller manglende vedlikehold på infrastrukturen, kompenseres de ikke for tapet. Selskapene sier at flere av kundene opplever at risikoen med å sende gods på bane har økt så mye at kundene heller velger å sende varene med trailere på veiene.
Aktørene i bransjen frykter nå at godstrafikken vil forsvinne helt. Konsekvensene av det er store. Hver dag går det mer enn 50 godstog med konteinere på norsk jernbane. Skal dette godset transporteres på vei må det over på omtrent 1250 lastebiler - hver dag. Ifølge en rapport fra Oslo Economics vil det koste næringslivet 500 millioner kroner årlig. Det vil gi opp mot 180 000 tonn CO₂e/år i økte utslipp, mer lokal forurensning og flere farlige trafikksituasjoner og ulykker. Det er også kritisk for beredskapen vår. Forsvaret er avhengig av materiell og personell som kan bistå med transport av det Forsvaret trenger i en krisesituasjon. Da er godstogene og personellet til å drifte de helt avgjørende.
Denne situasjonen er alvorlig, og jeg lurer derfor på hva statsråden vil gjøre for å sikre godstrafikken på jernbane.