Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2064 (2024-2025)
Innlevert: 29.04.2025
Sendt: 30.04.2025
Besvart: 07.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hva er statsrådens plan B for Nordlandsbanen hvis det ikke lykkes Norske tog å leie inn lokomotiver på strekningen?

Begrunnelse

Det har nå gått et halvt år siden den tragiske ulykken på Nordlandsbanen, og vi står fortsatt uten et fullstendig togtilbud på strekningen. Situasjonen er uholdbar for passasjerer, ansatte og alle som er avhengige av toget.
I svar på mitt skriftlige spørsmål Dokument nr. 15:1694 (2024-2025) viste statsråden til utfordringene som Norske tog har med å finne lokomotiv som er egnet til innleie og drift på strekningen. De nye fjerntogene på Nordlandsbanen kommer som kjent ikke før 2029/2030, og jeg lurer derfor på hva som er statsrådens plan B dersom det fortsatt ikke har lyktes Norske tog å finne egnet materiell for Nordlandsbanen. Å stå uten et fullstendig tilbud frem til 2029/2030 er ikke et alternativ.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil forsikre Stortinget om at gjenoppretting av det ordinære togtilbudet på Nordlandsbanen har høy prioritet i jernbanesektoren og hos meg.
Norske togs arbeid med å finne lokomotiver som er både ledige og egnet til Nordlandsbanen pågår for fullt. Norske tog har tatt direkte kontakt med aktører i hele Europa. Så langt har de hatt dialog med over 20 aktører i inn- og utland. Norske tog har overfor meg vært tydelige på at de gjør alt de kan for å finne lokomotiv som kan brukes på strekningen.
Norske tog har ikke lykkes med å finne lokomotiver som er godkjent for persontogtrafikk i Norge. Alternativet er å undersøke om lokomotiver brukt til godstrafikk kan settes i persontogtrafikk. Det kan i så fall kreve ombygging og påfølgende ny godkjenning. Jeg har derfor bedt alle parter med en rolle i finansiering, godkjenning og utleie av lokomotiver om å utarbeide en felles plan for å sikre at en ev. ombygging tar minst mulig tid og at flest mulig oppgaver løses i parallell.
Dersom det ikke finnes ledige lokomotiver i Europa som med eller uten tekniske tilpassinger, kan brukes i persontrafikk på Nordlandsbanen, må fagmiljøene i Norske tog, ansvarlig operatør og Jernbanedirektoratet gjøre en ny vurdering av hvordan situasjonen kan løses frem til nye fjerntog er på plass. Beslutningene må vurderes og tas av de som har det operative ansvaret. Regjeringen gjorde det tydelig allerede i nysalderingen for 2024 at vi vil støtte arbeidet med å finne en god løsning så raskt som mulig. Dette står vi ved.