Skriftlig spørsmål fra Alfred Jens Bjørlo (V) til digitaliserings- og forvaltningsministeren

Dokument nr. 15:2043 (2024-2025)
Innlevert: 27.04.2025
Sendt: 28.04.2025
Besvart: 05.05.2025 av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung

Alfred Jens Bjørlo (V)

Spørsmål

Alfred Jens Bjørlo (V): Nye tal presentert på Kampanje.com tilseier at dei fire største tech-selskapa frå USA og Kina (Google, SnapChat, Meta og TikTok) no har overtatt halvparten av det samla norske annonse- og reklamemarkedet, og tar meir og meir inntekter vekk frå redaktørstyrte media. EU vedtok allereie i 2022 regelverk som skal tøyle tech-gigantane (Digital Markets Act, DMA).
Kan statsråden gjere greie for kvifor denne viktige reguleringa av globale tech-plattformer tre år etter innføringa i EU enno ikkje er på plass i Noreg, og når vil det skje?

Begrunnelse

EU (Europaparlamentet og rådet) vedtok 14. september 2022 forordningen om åpne og rettferdige markeder i den digitale sektoren (Digital Markets Act - DMA). Rettsakten skal bidra til en mer åpen og rettferdig plattformøkonomi, og hindre adferd på nett som er skadelig for konkurransen og sluttbrukerne.
DMA regulerer globale aktører som i praksis er portvoktere. Det gjelder giganter som Alphabet (Google), Amazon, Apple, ByteDance (TikTok), Meta (Facebook) og Microsoft.
Loven utfyller eksisterende konkurranseregler, og åpner for å regulere på forhånd, uten å begrense muligheten til å gripe inn i etterkant. Reglene åpner for at det kan ilegges kraftige sanksjoner ved alvorlige brudd, som for eksempel bøter på opptil 10% av global omsetning.
Loven inneholder mange forpliktelser for portvokterne, for eksempel:
• Innføre transparens i den digitale reklamekjeden med mer innsyn for medier og annonsører.
• Gi bedrifter og tredjeparter på plattformene tilgang til egne brukerdata.
• Avstå fra promotering av egne produkter i rangeringstjenester og på egne plattformer.

DMA vil ha stor betydning, ikke minst for redaktørstyrte medier i konkurransen med de globale tek-plattformene.
Det er bare ett problem: DMA er ennå ikke innlemmet i norsk rett. Rettsakten er for tiden til vurdering i EØS EFTA-statene. For Norges del vil forordningen måtte inkorporeres (dvs. gjennomføres ord for ord) i nasjonal rett.

Karianne O. Tung (A)

Svar

Karianne O. Tung: Jeg er enig med representant Bjørlo i at forordning om digitale markeder, DMA, er en viktig regulering for å sikre likeverdige konkurransevilkår for selskap som tilbyr tjenester på internett. Derfor jobber regjeringen med å få gjennomført forordningen i norsk rett så raskt som mulig.
Forordning om digitale markeder regulerer viktige deler av EUs indre markeder, er EØS-relevant og er aktuell for innlemming i EØS-avtalen. Sammen med våre EØS EFTA-partnere, Island og Liechtenstein, arbeider vi med å forberede innlemming av forordningen i EØS-avtalen. Europakommisjonen har eneansvar for å peke ut tilbydere som er underlagt regelverket og for å håndheve regelverket overfor disse. Hvordan dette skal håndteres overfor EØS EFTA-landene, er spørsmål som må avklares før forordningen kan tas inn i EØS-avtalen. Vi er i ferd med å ferdigstille utkast til EØS-komitébeslutning, som skal løse disse to-pilarspørsmålene. Deretter må løsningen forhandles med EU-siden med sikte på å ta forordningen inn i EØS-avtalen. Ett første møte med Kommisjonen vil trolig finne sted før sommeren. Parallelt pågår det arbeid med å forberede gjennomføring av forordningen i norsk rett. Det vil være behov for en ny lov og det vil bli tatt forbehold om Stortingets samtykke ved innlemming av forordningen i EØS-avtalen. Vi tar sikte på å sende utkast til lov på høring høsten 2025.