Alfred Jens Bjørlo (V): Nye tal presentert på Kampanje.com tilseier at dei fire største tech-selskapa frå USA og Kina (Google, SnapChat, Meta og TikTok) no har overtatt halvparten av det samla norske annonse- og reklamemarkedet, og tar meir og meir inntekter vekk frå redaktørstyrte media. EU vedtok allereie i 2022 regelverk som skal tøyle tech-gigantane (Digital Markets Act, DMA).
Kan statsråden gjere greie for kvifor denne viktige reguleringa av globale tech-plattformer tre år etter innføringa i EU enno ikkje er på plass i Noreg, og når vil det skje?
Begrunnelse
EU (Europaparlamentet og rådet) vedtok 14. september 2022 forordningen om åpne og rettferdige markeder i den digitale sektoren (Digital Markets Act - DMA). Rettsakten skal bidra til en mer åpen og rettferdig plattformøkonomi, og hindre adferd på nett som er skadelig for konkurransen og sluttbrukerne.
DMA regulerer globale aktører som i praksis er portvoktere. Det gjelder giganter som Alphabet (Google), Amazon, Apple, ByteDance (TikTok), Meta (Facebook) og Microsoft.
Loven utfyller eksisterende konkurranseregler, og åpner for å regulere på forhånd, uten å begrense muligheten til å gripe inn i etterkant. Reglene åpner for at det kan ilegges kraftige sanksjoner ved alvorlige brudd, som for eksempel bøter på opptil 10% av global omsetning.
Loven inneholder mange forpliktelser for portvokterne, for eksempel:
• Innføre transparens i den digitale reklamekjeden med mer innsyn for medier og annonsører.
• Gi bedrifter og tredjeparter på plattformene tilgang til egne brukerdata.
• Avstå fra promotering av egne produkter i rangeringstjenester og på egne plattformer.
DMA vil ha stor betydning, ikke minst for redaktørstyrte medier i konkurransen med de globale tek-plattformene.
Det er bare ett problem: DMA er ennå ikke innlemmet i norsk rett. Rettsakten er for tiden til vurdering i EØS EFTA-statene. For Norges del vil forordningen måtte inkorporeres (dvs. gjennomføres ord for ord) i nasjonal rett.