Skriftlig spørsmål fra Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:2040 (2024-2025)
Innlevert: 27.04.2025
Sendt: 28.04.2025
Besvart: 06.05.2025 av landbruks- og matminister Nils Kristen Sandtrøen

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V)

Spørsmål

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Kan statsråden redegjøre for hvor store ressurser Mattilsynet bruker på dyrevelferdsarbeid, både i absolutte tall (kroner og årsverk) og som andel av Mattilsynets totale budsjett og arbeid?

Begrunnelse

I april gikk en veterinær og fagrådgiver i Mattilsynet ut i et leserinnlegg i Nationen til admdir. i samme organisasjon og uttrykte bekymring for arbeidet med dyrevelferd i Mattilsynet, og beskrev en situasjon hvor alvorlige bekymringsmeldinger om dyr som lider ikke blir fulgt opp.
Mattilsynet er Norges tilsynsmyndighet for dyrevelferd og forvalter dyrevelferdsloven i praksis. Samtidig har etaten ansvar for en rekke andre oppgaver, herunder mattrygghet, dyrehelse, plantehelse og drikkevann, med hjemmel i lover som matloven, kosmetikkloven og husdyravlsloven. Disse ulike ansvarsområdene innebærer at Mattilsynet kontinuerlig må balansere flere viktige hensyn og fordele ressursene der behovet anses størst.
Regjeringen har i Meld. St. 8 (2024–2025) uttrykt et mål om at Norge skal ha dyrevelferd i verdenstoppen. Likevel finnes det vesentlige utfordringer på området. I 2023 ble det for eksempel funnet regelverksbrudd i over halvparten av de dyreholdene som ble kontrollert av Mattilsynet. Samtidig har antallet gjennomførte tilsyn gått drastisk ned de siste årene, en utvikling som blant annet henger sammen med ressurssituasjonen.
Dyrevernorganisasjoner har lenge fremholdt at mangel på midler svekker oppfølgingen av viktig dyrevelferdsarbeid, og Mattilsynet erkjenner selv at kapasitetsutfordringer gjør at alvorlige bekymringsmeldinger kan henlegges uten oppfølging. I 2024 gjaldt dette nesten halvparten av alvorlige bekymringsmeldinger til Mattilsynet.
For å kunne vurdere om Mattilsynets innsats på dyrevelferdsfeltet står i forhold til de politiske ambisjonene, er det nødvendig å få innsyn i hvor store ressurser etaten bruker på dyrevelferd spesifikt, spesielt i lys av deres brede mandat og mange lovpålagte oppgaver.

Nils Kristen Sandtrøen (A)

Svar

Nils Kristen Sandtrøen: Innledningsvis vil jeg vise til at det er dyreeier som har ansvaret for å følge regelverket, som skal sikre at dyr behandles godt, beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger og får nødvendig tilsyn og stell. Mattilsynet har ansvar for å føre tilsyn med at regelverket følges. Mattilsynet arbeider for å løse sine oppgaver best mulig innenfor sine budsjettmessige rammer. Også når det gjelder dyrevelferd må Mattilsynet utnytte ressursene godt, ved å rette innsatsen mot de mest alvorlige sakene og der risikoen for regelverksbrudd er størst. Tilsyn med dyrevelferd har vært en prioritert oppgave for Mattilsynet over mange år og vil også være det fremover.
For å kunne svare på spørsmålet, har jeg innhentet informasjon fra Mattilsynet om deres ressursbruk på dyrevelferd for landdyr og fisk.
Mattilsynet har ikke nøyaktige tall for hva de bruker av ressurser på dyrevelferd. Det skyldes flere forhold, inklusive at de ofte kombinerer ulike aktiviteter for å være mest mulig effektive, og at de ofte ivaretar både dyrehelse og dyrevelferd samtidig. Basert på tidsregistreringen på landdyr og akvakultur i 2024 og et anslag om at 50 % av tiden er brukt på dyrevelferd blir ressursbruken slik:
Hvor store ressurser Mattilsynet bruker på dyrevelferdsarbeid i kroner: ca. 110 mill. kroner
Hvor store ressurser Mattilsynet bruker på dyrevelferdsarbeid i årsverk: ca. 90 årsverk
Hvor stor andel av Mattilsynets totale budsjett brukes på dyrevelferd: ca. 6,7 %
Hvor stor andel av Mattilsynets totale arbeid brukes på dyrevelferd: ca. 8,4 %
Mattilsynets beregninger er basert på årsverkssats i 2024, utførte årsverk i 2024 og totalt budsjett er basert på samlet tildeling til Mattilsynet i 2024. Når det gjelder akvakultur, er anslaget på 50 % et skjønnsmessig anslag. For landdyr hadde Mattilsynet i 2023 en mer detaljert registrering, som viste at 63 % av tiden på landdyr ble brukt på dyrevelferd. I 2024 var det flere ressurskrevende utbrudd av dyresykdommer, inkl. blåtunge, ringorm m.m., og Mattilsynet mener det er rimelig å legge til grunn at andelen på dyrevelferd er lavere i 2024 enn i 2023. I tillegg til registrerte timer er det lagt til 20 % i administrativt påslag. I dette ligger kostnader til biler, eiendom, arbeidstøy, reisekostnader m.m.
Mattilsynet understreker at timeregistreringen ikke inkluderer all aktivitet knyttet til dyrevelferd. Mattilsynets inspektører er ofte i dyrebesetninger for å utføre oppgaver som prøvetaking, hendelseshåndtering, veiledning mm, uten at dette registreres som direkte arbeid knyttet opp mot dyrevelferd. Arbeidet har likevel indirekte påvirkning på Mattilsynets arbeid med dyrevelferd, men inngår da altså ikke i refererte tall. I tillegg kommer arbeid med kommunikasjon, veiledning og brukerdialog på dette området.
Jeg vil også nevne at Mattilsynet bruker ca. 100 mill. kroner i ressurser til utvikling av nye digitale løsninger gjennom såkalte smidige produktteam. Mattilsynet kan ikke fordele nøyaktig hvor mye av denne ressursbruken som går til dyrevelferd, men 5 av de 14 produktteamene utvikler løsninger som vil bidra til at Mattilsynet kan jobbe mer hensiktsmessig på dyrevelferdsområdet. Røft estimert kan det som ikke er inkludert i estimatene over utgjøre 30-40 MNOK eller 30-40 årsverk.