Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2029 (2024-2025)
Innlevert: 25.04.2025
Sendt: 25.04.2025
Besvart: 05.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Når vil regjeringen sørge for gjennomføring av det varslede prøveprosjektet i Oslo der det tillates syklister å svinge til høyre på rødt lys i utvalgte kryss, slik det er tillatt i en rekke andre europeiske land?

Begrunnelse

I 2022 ba samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), etter initiativ fra SV, Statens vegvesen gå i dialog med Oslo kommune for å vurdere om det finnes steder som kan være egnet for forsøk med å tillate høyresving på rødt lys for syklister.
Siden den gang har Oslo kommune aktivt forsøkt å skape fremdrift i prøveprosjektet i samarbeid med Veidirektoratet, men i et skriftlig svar til SV i Oslo, skriver byråd for miljø og samferdsel følgende den 7. april 2025:

“Jeg deler representantens frustrasjon over at statlige myndigheter konsekvent bruker fryktelig lang tid når Oslo vil teste ut nye løsninger. Basert på informasjon fra Vegdirektoratet er svaret nå at en pilotering tidligst vil kunne gjennomføres i løpet av 2026-2027. Selv om jeg har forståelse for at det blir noe forsinkelse i påvente av ny prosjektleder i Vegdirektoratet, har jeg vansker for å forstå at det skal forsinke prosessen med et helt år.
Jeg reagerer også på den generelle skepsisen fra nasjonalt hold til å prøve ut nye trafikale løsninger, og mener Vegdirektoratet her har en altfor firkantet tilnærming. Hadde Veidirektoratet vært litt smidigere her, kunne vi fått til en pilotering allerede denne sesongen. Det er kontraintuitivt å mene at det krever en forskriftsendring for å tillate Oslo å prøve høyresving på rødt lyst for syklister i Oslo. Hele poenget med en pilotering er jo å teste ut ordningen, slik at erfaringene fra dette deretter kan brukes til en eventuell forskriftsendring. Jeg har innhentet en redegjørelse for forventet fremdrift fra Bymiljøetaten. Denne er vedlagt dette notatet i sin helhet.”

Det er med bakgrunn i dette svaret ønskelig at statsråden klargjør om et prøveprosjekt i Oslo er mulig å gjennomføre uten en forskriftsendring. Eller om statsråden eventuelt er uenig i at hele poenget med en forsøksordning er å vurdere behovet for en forskriftsendring.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Vegdirektoratet har, sammen med Oslo kommune, utarbeidet en plan for å prøve ut å tillate høyresving på rødt lys i utvalgte kryss i byen. Sykling til høyre på rødt trafikklys er imidlertid forbudt etter dagens regelverk, og det finnes i dag ingen skilt som kan benyttes til å etablere en slik regel.
Etter vegtrafikkloven § 5 skal trafikantene rette seg etter de forbud og påbud som gis ved offentlig trafikkskilt. Skiltforskriften gir nærmere regler om utformingen av slike skilt.
For at trafikantene skal ha plikt til å rette seg etter regler gitt ved trafikkskilt, signal eller opp-merking, og for at slike regler skal kunne håndheves av politiet eller annen myndighet, og for å sikre forutsigbarhet i trafikantenes samhandling i trafikken, må aktuelt skilt mv. være inntatt i gjeldende skiltforskrift. Dette gjelder selvsagt også når skilt eller annen regulering er under «utprøving». Uten slik formell forankring av en ny trafikal regulering, vil trafikantenes rettigheter og plikter ikke være forutsigbare og rettslig avklart, noe som åpenbart vil innebære økt trafikksikkerhetsrisiko og gi store konsekvenser etter en eventuell ulykke.
Jeg har fått opplyst at Vegdirektoratet og Oslo kommune samarbeider om å gjøre denne prosessen så rask og enkel som mulig. Det ble høsten 2024 enighet om at Oslo kommune ved Bymiljøetaten skal utarbeide løsningsbeskrivelsen og utforme et forslag til høringsnotat, som så skal sendes Vegdirektoratet for gjennomgang. Vegdirektoratet vil deretter gjennomføre høring.