Sveinung Stensland (H): Regjeringens forslag i Prop. 88 L vil indirekte innebære økte kostnader for den norske staten, all den tid operatører på norsk sokkel som er omfattet av petroleumsskatteloven, kan skrive av 78 % av sine utgifter fra virksomheten der.
Har regjeringen et estimat over hva dette vil koste for Norge, og hva det vil tilsvare opp mot gjennomsnittslønn for de utenlandske sjøfolk som etter lovforslaget nå vil få norsk lønn?
Begrunnelse
Jeg tar her utgangspunkt i en økonomisk sammenheng som ikke synes å være tilstrekkelig belyst i Prop. 88L. Denne utvider rettigheter til norsk lønn for utenlandske sjøfolk på norsk sokkel vil medføre økte lønnskostnader for operatørene. En konsekvens av dette er at disse kostnadene kan gi skattemessige fradrag etter petroleumsskatteloven.
Med den særskilte skattesatsen på 78% som gjelder for petroleumsvirksomhet på norsk sokkel, vil en betydelig andel av disse økte kostnadene i realiteten bli båret av den norske staten gjennom reduserte skatteinntekter. Dette utgjør en indirekte statsfinansiell konsekvens som fortjener å belyses.
En fullstendig konsekvensanalyse av lovforslaget bør derfor inkludere:
1. Et estimat over de samlede lønnsøkningene som følger av forslaget
2. Beregning av skattefradragene dette vil utløse
3. Den faktiske kostnaden for staten gjennom reduserte skatteinntekter
4. En sammenligning av denne kostnaden opp mot gjennomsnittlig lønnsøkning for de berørte utenlandske sjøfolkene
Dette vil gi et mer komplett bilde av de reelle økonomiske konsekvensene av lovendringen, både for statens finanser og for de berørte arbeidstakerne.