Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1949 (2024-2025)
Innlevert: 11.04.2025
Sendt: 11.04.2025
Rette vedkommende: Finansministeren
Besvart: 24.04.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): I 2022 ble det innført en forbrenningsavgift. Nå er norsk avgift ca. dobbelt så høy som det reelle svenske nivået, og norske anlegg er mindre konkurransedyktig i et marked dominert av Sverige. Sverige har innlemmet avfallsforbrenning i EU ETS, men har p.t. ca. 30 % frikvoter og bruker en CO₂-beregningsfaktor som er betydelig lavere enn den norske. Ulikt avgiftsnivå gir konkurransevridning i markedet, og norske anlegg kan i liten grad legge avgiften over på kundene.
Vil statsråden sikre norsk forbrenning og redusere avgiften?

Begrunnelse

Norwaste har nettopp gjort en undersøkelse blant de åtte største avfallsforbrenningsanleggene i Norge, og kartlagt tilstanden med tall for 2024.
Lokal forbrenning med høye krav til rensing er en styrke, framfor lang transport og usikker rensing ved andre anlegg i utlandet. Fjernvarme er dessuten en stor ressurs vi kan hente mye energi fra, som og kan bidra til å ta av toppene på de kaldeste dagene for strømforbruket, samt bidra til generelt økt energisikkerhet og -beredskap.

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Regjeringen er godt kjent med den økonomiske situasjonen i markedet for avfallsforbrenning, og har allerede foreslått tiltak som kan bedre situasjonen for avfallsforbrennings- og fjernvarmeaktører. Regjeringen varslet 10. mars i år at «staten skal bidra til opprettholdelse og utvikling av samfunnsøkonomisk lønnsom fjernvarme, og regjeringen vil foreslå økonomiske tiltak for å sørge for likebehandling mellom husholdningene som bruker fjernvarme og husholdningene som bruker strøm». Senere i mars sendte energiministeren forslag om å tilby Norgespris og strømstønad til husholdninger som bruker fjernvarme, på høring. Forslaget innebærer at fjernvarmeprodusentene kan ta høyere priser uten at det går på bekostning av husholdninger som bruker fjernvarme til oppvarming.
Samtidig utgjør utslipp fra avfallsforbrenning over tre prosent av norske ikke-kvotepliktige utslipp av klimagasser (EUs innsatsfordelingsforordning). Dersom vi skal kunne innfri våre klimaforpliktelser på en kostnadseffektiv måte, bør avfallsnæringen stå overfor de samme prisene på utslipp som øvrige utslipp under innsatsfordelingsforordningen. I overkant av 85 prosent av alle norske utslipp av CO₂ er priset gjennom enten avgift eller kvoteplikt. Formålet med forbrenningsavgiften er å bidra til kostnadseffektive reduksjoner av utslipp av klimagasser. Avgiften skal også bidra til å redusere andre miljøskader fra avfall, herunder bidra til en forsvarlig håndtering av farlig avfall. Jeg mener at det ikke er riktig å avhjelpe de økonomiske utfordringene til næringen gjennom å redusere avgiften på avfallsforbrenning.
I likhet med for andre skatter og avgifter vil regjeringen ta stilling til nivå på avgiften på avfallsforbrenning i forbindelse med statsbudsjettet for 2026 og utarbeidelse av regjeringens klimaplan i klimastatus og -plan for 2026.