Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1948 (2024-2025)
Innlevert: 11.04.2025
Sendt: 11.04.2025
Besvart: 28.04.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Studiested Nesna har over 100-årig historie med å utdanne lærere og være et nav for lærerprofesjonen med forskning og godt fagmiljø. Det var noe av bakgrunnen for at Ap-Sp-regjeringen gjenopprettet studiestedet og finansierte det spesifikt.
Hvor mye finansiering går spesifikt til Nesna som del av Nord Universitets økonomiske tildeling i 2025, hvordan følger statsråden opp disponeringen av disse midlene, og forventer statsråden etablering av senter for desentralisert og distriktsretta utdanning og forsking innenfor denne ramma?

Begrunnelse

Viser til tidligere svar fra statsråden om Nesna, Dokument nr. 15:1425 (2024-2025). Der omtales blant annet 61,8 mill. kroner som Nesna-bevilgningen i Nord Universitets ramme for 2023, samt 30 mill. kroner til Nord Universitet for styrking av fleksibel og desentralisert utdanning i regionen.
Nordland fylkesting, regionen og kommunene har støttet opp om etableringen av Senter for desentralisert og distriktsretta utdanning og forskning. Med store midler bevilget til det de siste årene, vil det være hensiktsmessig med et senter som kan gi en oversikt over nytteverdi og effekt, samt funn og ringvirkninger, av denne satsingen som flere utdanningsinstitusjoner er en del av sammen med for eksempel studiesenter rundt i hele landet.

Sigrun Aasland (A)

Svar

Sigrun Aasland: Arbeiderpartiet og Senterpartiet har de siste årene styrket satsingen på fleksibel og desentralisert utdanning i Norge. Det handler om å nå flest mulig og møte ulike menneskers behov, som kan være forskjellige som følge av blant annet livssituasjon og ønsket om kompetanseutvikling ved siden av jobb. Nesna er et godt eksempel på verdien av desentralisert profesjonsutdanning. For oss er det viktigste å sikre en levende campus på Nesna og et studietilbud som er i tråd med regionens kompetansebehov. I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2022 vedtok Stortinget å bevilge 60 mill. kroner til Nord universitet på kap. 260 for å tilby høyere utdanning på Nesna fra og med høsten 2022, mot en tilsvarende reduksjon på kap. 272, jf. Innst. 12 S (2021–2022) og Prop. 1 S (2021–2022). Fra og med 2023 er midlene innlemmet i rammebevilgningen til Nord universitet.
Statlige universiteter og høgskoler er rammefinansierte, noe som innebærer at de har et selvstendig ansvar for å disponere bevilgningen for å nå de målene og føringene som er satt for sektoren og den enkelte institusjon på en best mulig måte. Føringen knyttet til Nord universitets midler til Nesna, er at Nord universitet skal videreføre et lærested og tilby høyere utdanning på Nesna. Kunnskapsdepartementet følger opp måloppnåelsen til Nord universitet på dette området på lik linje som departementet følger opp andre forventninger til universitetene og høyskolene. I 2022 var midlene spesifisert og fordelt mellom ekstrakostnader for henholdsvis personell, bygg og infrastruktur. Nord universitet har siden 2022 hatt et utviklingsprosjekt med mål om å utvikle Nesna til et attraktivt studiested.
Årsrapportene fra Nord universitet viser at de revitaliserer og videreutvikler Nesna som studiested. Blant annet har de tatt initiativ til å prøve ut en ny modell for grunnskolelærerutdanning for 1.-10. trinn på Nesna. Utdanningen er samlingsbasert og nettstøttet. Målet er å etablere en grunnskolelærerutdanning som i enda større grad vil svare på regionale og lokale kompetansebehov. Den vil blant annet gi studentene kompetanse til å undervise i flere fag og på flere alderstrinn enn de ordinære grunnskolelærerutdanningene. Første opptak til prøveordningen er planlagt høsten 2025. Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU) har etablert en egen forskningsgruppe på Nesna med søkelys på utdanning i rurale strøk. Gruppen vil blant annet utføre følgeforskning på den nye grunnskolelærerutdanningen for 1.–10. trinn. Dette vil gi verdifull kunnskap om utdanninger i distriktene.
Fra høsten 2025 vil det også bli etablert plasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning på Nesna. I tillegg har Nord universitet startet arbeidet med utvikling av et utdanningstilbud i havbruk på Nesna, med planlagt oppstart i oktober 2025. Dette er en del av en satsing for å styrke utdannings- og forskningsmiljøet innen marin og blå økonomi i regionen. Samlet mener jeg at dette viser at Nord universitet ivaretar forventningene om satsingen på og utviklingen av Nesna som studiested på en god måte.
En eventuell etablering av et senter for desentralisert og distriktsrettet utdanning er ikke en del av føringene som er lagt for midlene, og dette er et faglig spørsmål som det ligger til Nord universitet å vurdere innenfor universitetets faglige autonomi og økonomiske rammebetingelser.
Jeg har tillit til at Nord universitet tar sitt ansvar på alvor, og utvikler studiested Nesna og tilpasser studietilbudet i tråd med arbeidslivets behov, lokalt, regionalt og nasjonalt. Jeg ser frem til å følge med på utviklingen videre.