Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1930 (2024-2025) Innlevert: 10.04.2025 Sendt: 11.04.2025 Besvart: 28.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Mona Fagerås (SV): Kan det bes om anslag på hva det vil koste å utvide barnerabatten på tog (0-17 år) til å bli en barne- og ungdomsbillett opp til og med f.eks. 20 eller 21 år?
Jon-Ivar Nygård: Representanten etterspør kostnadene ved å utvide dagens rabatt på enkeltbillett for barn og unge mellom 6 og 17 år til for eksempel 20 eller 21 år. Jeg legger her til grunn at representantens forslag innebærer en utvidelse av ordningen som ble iverksatt 1. oktober 2024, hvor rabatten for barn på tog utenfor takstsamarbeidsområdene ble økt fra 50 til 75 prosent. Denne rabatten gjelder for fjern- og regiontog på alle strekninger som ikke er omfattet av rute-, takst- og billettsamarbeid der passasjerene reiser med tog til pris satt av fylkeskommunen. Samferdselsdepartementet ga i fjor Jernbanedirektoratet i oppdrag å vurdere revisjon av sosiale rabatter i kollektivtransporten. I sitt svar på dette oppdraget, anbefaler direktoratet at en eventuell utvidelse av dagens rabatt for barn og unge baseres på de eksisterende passasjerkategoriene og aldersgrensene. Dette innebærer at utvidelsen bør gjelde for ungdom i alderen 18 og 19 år. Dersom ungdom i alderen 18 og 19 år, som i dag betaler voksenpris for enkeltbillett, skal omfattes av ordningen med 75 prosent rabatt på togreiser utenfor de fylkeskommunale takstsamarbeidsområdene, er kostnaden grovt anslått til om lag 70 millioner kroner per år i 2025-kroner. Dersom rabatten også skal gjelde for ungdom i alderen 20 og 21 år, øker den samlede kostnaden til anslagsvis 140 millioner kroner årlig. Anslagene bygger på grove beregninger og forutsetninger, og er derfor forbundet med betydelig usikkerhet.