Skriftlig spørsmål fra Grete Wold (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1901 (2024-2025)
Innlevert: 08.04.2025
Sendt: 09.04.2025
Besvart: 24.04.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): Vi ser at mobbing og skolevegring er et samfunnsproblem, som krever at alle instanser bidrar for å bedre situasjonen. Det er usikkert om skolene innehar tilstrekkelig kompetanse i hvordan man skriver gode tiltaksplaner, og vurderer de barnefaglige hensynene.
Hva vil statsråden konkret gjøre for å styrke rettsikkerheten til barn som utsettes for mobbing, fysisk og psykisk vold i skolen?

Begrunnelse

Barn skal ha det trygt på skolen, og skolen har et stort ansvar for å sørge for et godt læringsmiljø for alle elevene. Det krever ressurser og kompetanse til å håndtere krevende saker, og vurdere hver situasjon godt til barnets beste. Samhandling med hjemmet, andre hjelpeinstanser og eleven kreves for å få så optimale løsninger som mulig. Vi hører dessverre ofte om fortvilte foreldre som ikke opplever seg sett, barn som ikke blir møtt og en lærer som ikke makter å løse opp i krevende saker. Skolene må ha en god barnefaglig kompetanse, og en kompetanse i å håndtere mobbesaker slik at tryggheten kan gjenopprettes. Det er derfor viktig å se på alle muligheter, og av interesse hva statsråden konkret vurderer, og jobber med av tiltak.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Alle barn har krav på rettssikkerhet. Jeg mener vi har et lovverk som ivaretar elevenes rettssikkerhet i skolen.
I den nye opplæringsloven er det gjort en rekke tilpasninger for å styrke barnas rettssikkerhet. Vi har tydeliggjort i en egen lovbestemmelse at ved alle handlinger og avgjørelser som gjelder elever, skal elevens beste være et grunnleggende hensyn. Vi har også tydeliggjort at elevene har en generell rett til medvirkning i alt som gjelder dem. Opplæringsloven fastslår også at skolen har en plikt til å samarbeide med foreldrene om opplæringen. Vi har gjort tilpasninger i statsforvalterens håndhevingsordning for skolemiljøsaker for å sørge for at saksbehandlingen blir raskere slik at flere elever kan få hjelp på kortere tid. Vi har også presisert i forarbeidene til skolemiljøreglene at når en elev blir beskyldt for å ha krenket en medelev, må eleven få anledning til å komme med sitt syn på saken. I de nye reglene om fysisk inngripen er det presisert at fysiske inngrep skal meldes fra om og dokumenteres.
Opplæringsloven stiller også krav til ansattes kompetanse og til samarbeid med andre tjenesteytere. Kommunen og fylkeskommunen skal sørge for rett og nødvendig kompetanse i skolen. Skolen, skolefritidsordningen og pedagogisk-psykologisk tjeneste har plikt til å samarbeide med andre tjenesteytere dersom samarbeid er nødvendig for å gi eleven et helhetlig og samordnet tjenestetilbud.
Fra statlig hold støtter vi skolene gjennom flere tiltak. I 2025 bruker regjeringen nærmere 2,9 milliarder kroner på kompetansetiltak rettet mot lærere og andre ansatte i barnehage og skole. Gjennom tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling er det lagt til rette for at kommuner kan iverksette nødvendige kompetansetiltak basert på lokale behov.
Regjeringen støtter også kommunene gjennom andre mer spissede tiltak og ordninger. Vi har blant annet opprettet en egen tilskuddsordning slik at kommuner kan søke på midler til å etablere eller oppskalere lokale skolemiljøteam. Målet med tilskuddet er at team bestående av dedikerte personer med relevant kompetanse skal støtte skolene i arbeidet med å utvikle trygge og gode skolemiljø og forebygge mobbing og andre krenkelser. Teamene skal sørge for tett oppfølging og sikre raskere og bedre innsats der skolemiljøet ikke er trygt og godt. Kommuner med skoler som har særlige utfordringer i skolemiljøet prioriteres i ordningen. I 2024 mottok 23 kommuner midler til skolemiljøteam. Det var stor interesse for tilskuddsordningen og det kom inn hele 137 søknader om tilskudd. I år er tilskuddsordningen derfor tredoblet til 45 mill. kroner. Nytt av året er at kommunene kan søke og motta tilskudd på vegne av et regionalt nettverk.
Læringsmiljøprosjektet er et annet tilbud til barnehager, skoler og kommuner som ønsker å jobbe med trygt og godt barnehage- og skolemiljø, og som har behov for direkte støtte og veiledning. Det er også utviklet flere kompetansepakker og støtte- og veiledningsressurser på Utdanningsdirektoratets nettsider om temaer som skolemiljø, fravær i skolen og samarbeid med hjemmet, som skoler og kommuner kan benytte fritt i sitt lokale arbeid med skolemiljø.
Dette er viktige tilbud som også er med på styrke rettsikkerheten til barna i skolen.