Margret Hagerup (H): I Innstilling til Opplæringslova understreket et flertall at; «såfremt det er sikret at eleven får tilfredsstillende opplæring frem til oppnåelse av kompetansemålene i læreplanene, bør terskelen for å ta i bruk alternative læringsarenaer være lav og ubyråkratisk.» Videre vedtok Stortinget: «Stortinget ber regjeringen tydeliggjøre og øke handlingsrommet skoleleder, foreldre og elev har til å benytte seg av alternative opplæringsarenaer.»
Hvordan har statsråden fulgt dette opp?
Begrunnelse
Alt for mange elever har et for høyt fravær på ungdomsskolen, og sliter med motivasjon for skolearbeid. Ved behandling av Opplæringslova understreket et flertall;
«at alternative læringsarenaer kan være viktige for å løfte motivasjon og mestring hos elever som opplever den ordinære skolegangen som krevende.»
Det ble vist til at alternative opplæringsarenaer kan være;
«bedrifter, stiftelser, organisasjoner eller andre som gir elevene et tidsbegrenset tilbud om opplæring i en annen kontekst og med andre rammer enn det skolen kan gi.»
I brev til Stortinget av 3. mai 2023, skrev statsråd Tonje Brenna:
«Alternativ opplæringsarena kan i dag benyttes i begrenset omfang uten vedtak om spesialundervisning og krav om sakkyndig vurdering, noe lovforslaget ikke er ment å gjøre endringer i. Skoleeier kan for eksempel fortsatt omdisponere inntil 25 prosent av timene som er fastsatt i det enkelte fag for enkeltelever. Dette krever ikke en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten.»
Jeg er kjent med at flere skoler og kommuner likevel har en svært restriktiv holdning til bruk av slike opplæringsarenaer og i mange tilfeller krever en sakkyndig vurdering. Jeg ber derfor statsråden klargjøre handlingsrommet i tråd med Stortingets vilje og forslag overfor Utdanningsdirektoratet, statsforvaltere og kommuner.