Skriftlig spørsmål fra Kjerstin Wøyen Funderud (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1886 (2024-2025)
Innlevert: 08.04.2025
Sendt: 08.04.2025
Besvart: 22.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kjerstin Wøyen Funderud (Sp)

Spørsmål

Kjerstin Wøyen Funderud (Sp): Hvor mye ekstra vil veiprosjektet i bypakken Nedre Glomma, utbyggingen av riksvei 22 Hafslund-Dondern, koste ekstra som følge av strenge klimautslippskrav i prosjektet, og bekymrer det statsråden at lokale entreprenører kan bli satt på sidelinjen i anbudene fordi det stilles krav om anleggsmaskiner som er svært dyre i innkjøp?

Begrunnelse

I Sarpsborg Arbeiderblad 7. og 8. april fremkommer det at utbyggingen av riksvei 22 Hafslund-Dondern, som er en del av bypakka i Nedre Glomma, blir dyrere grunnet strenge utslippskrav fra Statens vegvesen. Bransjeforeningen Maskinentreprenørenes forbund (MEF) mener kravene knyttet til elektriske anleggsmaskiner er overfokuserte og at klimakravene kunne vært oppnådd på andre måter og at måten kravene er utformet på gjør prosjektene dyrere.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: For å ivareta klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser innførte Ap-/Sp-regjeringen fra 1. januar 2024 skjerpede forskriftskrav. Endringene innebærer at klima- og miljøhensyn som hovedregel skal vektes med minimum tretti prosent av totalen. Statens vegvesen har god oversikt over maskiner som tilbys på markedet, og vurderer det derfor som mer treffsikkert å benytte forskriftens unntaksbestemmelse som gir mulighet til å sette konkrete minimumskrav til andel nullutslipp for å nå målene, gjerne i kombinasjon med andre tildelingskriterier.
Statens vegvesen opplyser at det var god konkurranse med fire tilbydere i konkurransen om rv. 22 Hafslund-Dondern. Generelle beregninger viser at entreprisekostnaden kan øke med 3-7 prosent ved å sette krav om 100 prosent utslippsfri anleggsdrift. Krav fra staten og andre aktører kan på sikt gi lavere kostnad enn det, og muligens også redusert kostnad. Akkurat i denne konkurransen endte tilbudssummen lik Statens vegvesen sitt eget overslag basert på ikke-nullutslippsmaskiner. Statens vegvesen er kjent med at endringer i markedet som fordrer nyinvesteringer kan treffe mindre entreprenører hardere enn de store. Det finnes også eksempler på mindre entreprenører som har satset på en utslippsfri maskinpark.
ENOVA støtter gravemaskiner og hjullastere med inntil 40 prosent av merkostnaden. Biler til massetransport støttes med inntil 60 prosent av merkostnaden. Utleie av utslippsfrie maskiner er også et alternativ som kan gi mer fleksibilitet og mindre risiko.