Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1882 (2024-2025)
Innlevert: 06.04.2025
Sendt: 07.04.2025
Besvart: 25.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvilken fremdrift ser statsråden for seg knyttet til avklaring av hvordan drift og vedlikehold skal ivaretas i fremtiden på strekningen E6/E136 Otta-Vestnes, hvilke alternativer vurderes, og hvor omfattende tiltak vil det inntil en slik avklaring foreligger være aktuelt å kunne gjennomføre fra Statens vegvesen på ulike deler av strekningen (både på de deler av strekningen der Nye Veier har konkrete prosjekter på gang og de deler av strekningen som p.t. ikke er prioritert av NVs styre)?

Begrunnelse

1. april i år meldte Statens vegvesen på sine nettsider at:

«Etter steinskredet på E6 i Rosten mandag, er Statens vegvesen i gang med å sikre ei stor steinblokk som ligger igjen der gårsdagens skred løsnet.»

Statens vegvesen meldte samtidig at skredsikringen ville ta flere dager, med lange omkjøringsveier for trafikk på en av hovedfartsårene i Norge som konsekvens. Dette illustrerer både at dagens drift og vedlikehold for Statens vegvesen innebærer et stort ansvar, samt behovet for framdrift i utbedringstiltak på strekningen.
Sommeren 2024 presenterte Nye Veier en helhetlig strekningsutredning som kunnskapsgrunnlag for strekningen Otta - Vestnes (E6 og E136).
Av «Kunnskapsgrunnlag for helhetlig strekningsutredning E6/E136 Otta-Vestnes» utarbeidet av Plan AAV fremkommer at:

«Drift og vedlikehold av E6/E136 Otta – Vestnes ivaretas i dag av Statens vegvesen, Divisjon Drift og vedlikehold (…) Det er ikke avklart hvordan drift og vedlikehold skal ivaretas etter at strekningen er overført til Nye Veier AS sin portefølje.»

Under overskriften «disse veiene må vente» skriver Nye Veier på sine nettsider om E6 fra Otta til Dombås at:

«Vi har en årlig økonomisk ramme for hvor mye vi kan forplikte oss. Det begrenser hvor mange veier vi kan bygge hvert år. Nå bruker vi hele budsjettet vårt til å bygge veier andre steder i landet. Styret i Nye Veier bestemmer hvilke veier som skal prioriteres.»

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Både E136 Dombås – Vestnes og E6 Otta – Dombås skal bygges av Nye Veier. For førstnevnte strekning er det inngått utbyggingsavtale mellom Samferdselsdepartementet og selskapet for fremkommelighetstiltak forbi Veblungsnes, samt mellom Stuguflaten og Raudstøl. Arbeider igangsettes i løpet av 2025.
Strekningen E6 Otta – Dombås ble overført til Nye Veier i 2021, men er ikke prioritert for utbygging av selskapets styre enda. Oppstart vil vurderes i sammenheng med E136 Dombås – Vestnes, og gjeldende NTP legger opp til en samlet investeringskostnad for E6/E136 Otta–Dombås–Vestnes på 4,7 milliarder 2024-kroner.
Tidspunkt for overføring av drift- og vedlikeholdsansvar for strekningen på E136 Dombås -Vestnes er avklart og meddelt Statens vegvesen og Nye Veier i brev datert 3. september 2024. Nye Veier skal overta ansvaret for utvikling av strekningen fra 1. september 2028.
På strekningen E6 Otta - Dombås har Statens vegvesen ansvar for drift, vedlikehold og mindre investeringstiltak (tidligere programområdetiltak) frem til Nye Veier starter sin utbygging. Det vil si at nødvendige skredsikringstiltak for håndtering av skredhendelser fortsatt er Statens vegvesens ansvar. Det er for tidlig å både anslå og vedta tidspunkt for overføring av ansvar for drift og vedlikehold for E6 Otta - Dombås.
Vegvesenet har levert en samlet plan for skredsikringsbehov på riksveg til departementet som grunnlag for Nasjonal transportplan 2025-2036. E6 ved Rosten inngår i behovsoversikten for skredtiltak og er registrert som et skredpunkt med middels risiko (skredfaktor 2,96). På bakgrunn av dette har Statens vegvesen derfor de senere årene utarbeidet flere skred-/geologinotater i det aktuelle området. Disse rapportene er offentlig tilgjengelige på Rapportweb (https://rapportweb.atlas.vegvesen.no/).
På strekninger Statens vegvesen er ansvarlig for i påvente av oppstart for Nye Veiers utbygginger, vil vegvesenet vurdere å gjennomføre mindre sikringstiltak for å redusere skredrisikoen der. Blant annet er de i gang med å vurdere terreng over og utenfor fjellskjæringsområder for å se om dette er skredfarlig. Ekspertgruppen som undersøker raset ved E6 Morskogen er nå også i gang med å undersøke raset på E6 Rosten.
Det er for tidlig i prosessen til å si noe om hvilke konkrete utbedringstiltak som skal være en del av Nye Veiers utbygging, men selskapet har identifisert Rosten som et kritisk punkt som krever særlig oppmerksomhet. De vil jobbe med å identifisere aktuelle tiltak for å sikre en trygg og fremkommelig veg på denne rasutsatte delen av E6.
Videre er jeg orientert om at både Statens vegvesen og Nye Veier skal møte de lokale planmyndighetene rett etter påske for å orientere om status for deres arbeider, samt diskutere videre prosess.