Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvilken fremdrift ser statsråden for seg knyttet til avklaring av hvordan drift og vedlikehold skal ivaretas i fremtiden på strekningen E6/E136 Otta-Vestnes, hvilke alternativer vurderes, og hvor omfattende tiltak vil det inntil en slik avklaring foreligger være aktuelt å kunne gjennomføre fra Statens vegvesen på ulike deler av strekningen (både på de deler av strekningen der Nye Veier har konkrete prosjekter på gang og de deler av strekningen som p.t. ikke er prioritert av NVs styre)?
Begrunnelse
1. april i år meldte Statens vegvesen på sine nettsider at «Etter steinskredet på E6 i Rosten mandag, er Statens vegvesen i gang med å sikre ei stor steinblokk som ligger igjen der gårsdagens skred løsnet.» Statens vegvesen meldte samtidig at skredsikringen ville ta flere dager, med lange omkjøringsveier for trafikk på en av hovedfartsårene i Norge som konsekvens. Dette illustrerer både at dagens drift og vedlikehold for Statens vegvesen innebærer et stort ansvar, samt behovet for framdrift i utbedringstiltak på strekningen.
Sommeren 2024 presenterte Nye Veier en helhetlig strekningsutredning som kunnskapsgrunnlag for strekningen Otta - Vestnes (E6 og E136).
Av «Kunnskapsgrunnlag for helhetlig strekningsutredning E6/E136 Otta-Vestnes» utarbeidet av Plan AAV fremkommer at: «Drift og vedlikehold av E6/E136 Otta – Vestnes ivaretas i dag av Statens vegvesen, Divisjon Drift og vedlikehold… Det er ikke avklart hvordan drift og vedlikehold skal ivaretas etter at strekningen er overført til Nye Veier AS sin portefølje.»
Under overskriften «disse veiene må vente» skriver Nye Veier på sine nettsider om E6 fra Otta til Dombås at «Vi har en årlig økonomisk ramme for hvor mye vi kan forplikte oss. Det begrenser hvor mange veier vi kan bygge hvert år. Nå bruker vi hele budsjettet vårt til å bygge veier andre steder i landet. Styret i Nye Veier bestemmer hvilke veier som skal prioriteres.»