Hege Bae Nyholt (R): Nedstenging på grunn av vedlikeholdsetterslep av den største videregående skolen i Fredrikstad har bidratt til at rekordmange elever søker seg til privat videregående skole – hver tredje elev i kommunen går nå på privat videregående skole – ser statsråden noen utfordringer med dette og vil statsråden ta grep, slik som å hindre at private skoler får etablere enda flere klasser i Fredrikstad, for å sikre at tilstrømmingen til de private skolene ikke øker ytterligere?
Begrunnelse
Etter årelange vedlikeholdsetterslep av skolebygg, stengte store deler av Frederik II videregående skole i Fredrikstad desember 2023. Elevene ble spredt rundt i byen, og førte til store logistikkutfordringer i elevenes skolehverdag. Nedstenginga ble begrunnet i et fravær av økonomisk handlerom i skolebudsjettet over flere år til renovering av bygg.
Situasjonen til Fredrikstads største studiespesialiserende skole resulterte i en eksplosiv økning i søkertallene til de tre private videregående skolene i byen: Akademiet, Hans Nielsen Hauge og Wang. På to år gikk søkertallene fra 396 søkere i 2023 til hele 882 søkere i 2025. De private skolene har svart med å øke antall elevplasser ved å flytte klasser fra avdelinger andre steder i landet. Akademiet har siden 2023 ekspandert sine elevplasser med over 50 prosent, i likhet med Hans Nielsen Hauge, som også har utvidet sitt tilbud signifikant i samme periode. Privatskolene varsler også flere utvidelser. Andelen elever som går på private videregående skoler i Fredrikstad er allerede blitt landsledende med 32 prosent mot 9 prosent på landsbasis og over 40 prosent ved studiespesialiserende linjer, ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet.
Samfunnsutviklinga i Fredrikstad har det siste året vært markant prega av et todelt skolesamfunn der barn av ressurssterke foreldre med høy sosioøkonomisk status velger de private videregående skolene framfor den offentlige. Karaktersnittet for å komme inn på de private skolene har økt i takt med søkertallene, mot en kraftig nedgang ved de offentlige.
Dessuten er Rødt bekymra for konsekvensene sentrerte private skoletilbud i sårbare områder kan skape når tilbud og etterspørsel alene er ledende for hvordan aktørene kan flytte på klasselisenser i Norge. I Fredrikstad ser vi at privatskolene stadig blir mer preget av homogene skolemiljøer og at skillet mellom privat og offentlig skolesektor forsterkes. Det segregerte skolemønsteret kan fort lede til økte sosiale forskjeller som det kan være vanskelig å reversere. Situasjonen i Fredrikstad bør vurderes som ett av flere potensielle tilfeller Norges videregående skoler kan komme i som et resultat av den innskrenkede fylkeskommuneøkonomien.