Skriftlig spørsmål fra Anna Molberg (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1849 (2024-2025)
Innlevert: 04.04.2025
Sendt: 04.04.2025
Besvart: 11.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Anna Molberg (H)

Spørsmål

Anna Molberg (H): Kan statsråden redegjøre for regjeringens planer for endringer og utbedringer som er planlagt på stasjonsområdet knyttet til Hamar stasjon?

Begrunnelse

Hamar kommune og Staten inngikk i 2020 et jernbaneforlik ettersom planene om Ytre Intercity ble lagt på is. Det er enighet om at investeringer inne på stasjonsområdet vil bli avgjørende for å forløse hele effekten av dobbeltspor til Hamar siden stasjonen er flaskehalsen samt også muliggjøre effekt nordover. Planleggingen av ny Hamar stasjon opplyses fra Bane Nor å være nærmest ferdig, inklusive nytt signalsystem (ERTMS), og forliket med kommunen innebærer å ferdigstille i 2030. Det er fra flere hold knyttet tvil til om planene kommer til å bli forskjøvet frem i tid - noe som vil skje dersom det ikke bevilges midler til å fullføre hele strekningen inklusive oppgradering av Hamar stasjon.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen prioriterer å øke kapasiteten på Dovrebanen og å gi de reisende og godskundene et bedre tilbud på strekningen Oslo-Hamar -Trondheim. Tilbudsforbedringen som ligger inne i effektpakken Flere og raskere tog på Dovrebanen (Oslo-Hamar) innebærer halvtimesintervall for regionekspresstog til Hamar, gjennom forlengelse av RE11 (Skien–Oslo S-Eidsvoll) fra Eidsvoll til Hamar, samt en tredje avgang mellom Hamar og Oslo S i rushretning (retning den største reisestrømmen går i). Ny infrastruktur vil redusere reisetiden og økt driftsstabilitet for alle togtilbud, samt legge til rette for tilbudsforbedringer for region-, gods- og fjerntog på senere tidspunkt.
Tilbudsforbedringen skal etter planen komme fra 2029/2030, og kan realiseres uten full utbygging av Hamar stasjon, men forutsetter at det gjennomføres midlertidige tiltak og fornyelse av infrastrukturen på stasjonen.
En full utbygging av Hamar stasjon er en forutsetning for en videre utvikling av togtilbudet på Dovrebanen. Effekten av full stasjonsutbygging vil i første omgang være at godstogene bruker kortere tid på å kjøre gjennom stasjonen og det tar kortere tid når tog møtes (kryssing). Tiltaket er således en forutsetning for økt godskapasitet på Dovrebanen, som forutsatt i effektpakken Kombitransport Oslo-Trondheim. Denne effektpakken er prioritert med oppstart i første periode av NTP 2025-2036, men er ennå ikke besluttet igangsatt.
En eventuell beslutning om oppstart av og kostnadsramme for en full utbygging av Hamar stasjon må fremmes for Stortinget, et forbehold som også ligger inne i jernbaneforliket fra 2020, som representanten viser til.