Sveinung Stensland (H): I Dagsnytt 18 den 26. mars 2025 uttalte statsråden at en dagsavgift ved innkjøring i Lofoten er det samme som å privatisere hele Lofoten.
Kan statsråden utdype hvordan en dagsbesøksavgift inn i et område der inntekten går til kommunen(e) innebærer en privatisering av det samme området, og kan det bes om at statsråden redegjør for hvordan dette eventuelt skiller seg fra andre typer avgifter som er knyttet til kjøring i utvalgte områder, slik som bomringer, rushtidsavgifter og lignende?
Begrunnelse
Dagsbesøksavgift er ønsket flere steder i Norge og brukes i dag mange steder i Europa. En dgasbesøkavgift rammer dagsbesøkende som cruisegjester og bobiler som ofte ikke betaler andre avgifter slik som f.eks. overnattingsmoms. I 2024 innførte Venezia kommune en prøveordning med adgangsavgift for turister som reiser inn til den historiske bykjernen. Den venetianske avgiften rammer kun dagsbesøkende og avgiftsplikten faller på den enkelte turist, uavhengig av hvordan turisten kommer seg inn til den historiske kjernen. Turisten må dokumentere betalt avgift via en app eller direkte på nettsiden. Det er lagt opp til at det kan gjennomføres kontroller og at brudd kan sanksjoneres. Det er gjort fritak for ulike grupper, for eksempel: Fastboende i Venezia, fastboende i den omliggende regionen, personer som besøker fastboende og yrkesutøvere og studenter. Formålet med avgiften er å legge til rette for bærekraftig turisme.