Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1812 (2024-2025)
Innlevert: 31.03.2025
Sendt: 01.04.2025
Besvart: 07.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hva er status for nasjonalt kjøreseddelregister, og vil et slikt register kunne bidra til at drosjesentraler får beskjed når sjåfører tilknyttet sentralen mister kjøreseddelen?

Begrunnelse

Avisa Oslo har den siste tiden skrevet om flere anmeldelser av overgrep og voldtekt i taxier, som nå er under etterforskning hos Politiet i Oslo. Ifølge avisa kjørte sjåførene for taxiselskaper som kom på markedet etter frislippet i 2020.
Regjeringen har i samarbeid med SV fått på plass flere tiltak for økt seriøsitet i taxinæringen de siste årene, som å gjeninnføre sentraltilknytningsplikten. Samtidig er det behov fort flere tiltak som kan øke seriøsiteten og trygge kundene.
Alle som kjører drosje, minibuss, buss, limousin eller liknende, og mottar betaling for det, må ha en kjøreseddel i tillegg til førerkort. Denne fungerer som bevis for at sjåføren oppfyller visse krav til helse, vandel, alder, kompetanse og førerkorttid.
Flere har tatt til orde for å innføre en ordning hvor drosjesentralene får automatisk beskjed dersom en sjåfør mister kjøreseddelen, en ordning som finnes i flere andre land.
Drosjeutvalget II kom med sin utredning sommeren 2024, og viste til det pågående arbeidet hos Politidirektoratet og Statens vegvesen om en mulig etablering av et nasjonalt kjøreseddelregister, og at utredningen skulle leveres høsten 2024. Drosjeutvalget har pekt på at mangelen av et nasjonalt register gjør oppfølgningen av kjøreseddelsaker vanskeligere, og støtter innføringen av et nasjonalt register.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Medieoppslagene om overgrep og voldtekt i drosjer som har kommet frem den siste tiden er dypt bekymringsfulle, og jeg ser med stort alvor på situasjonen.
Kjøreseddelordningen skal fungere som et effektivt virkemiddel for å sikre trygg og profesjonell persontransport. Dette er særlig viktig for drosjetjenester, fordi situasjonen ofte kan oppleves som sårbar av kundene.
Jeg deler representantens synspunkt om at det er nødvendig å iverksette tiltak for å legge til rette for trygg persontransport. Et mulig steg i oppryddingsarbeidet kan være etablering av et nasjonalt kjøreseddelregister. Et slikt register kan gi kontrollmyndighetene bedre verktøy for å identifisere og tilbakekalle kjøresedler fra sjåfører som ikke lenger oppfyller de fastsatte kravene, og dermed tilrettelegge for et marked der kun kvalifiserte sjåfører opererer. Det vil også forhindre at sjåfører kan omgå regelverket ved å søke om ny kjøreseddel i et annet politidistrikt. Passasjerer som benytter seg av løyvepliktig transport, herunder drosje, må være trygge på at sjåføren oppfyller lovbestemte krav som er nødvendig for å utføre slik transport.
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet, har Statens vegvesen og Politidirektoratet gjennomført en utredning og kommet med en anbefaling for etablering av et nasjonalt kjøreseddelregister. Arbeidet med saken har tatt noe lenger tid enn først antatt ettersom departementene har anmodet om nærmere utredning knyttet til enkelte deler av anbefalingen. Hvordan kjøreseddelregisteret vil fungere best, herunder om det kobles til andre registre mv., er en del av utredningen. Det pågår et omfattende arbeid både i departementene og etatene for å ferdigstille saken.