Mona Fagerås (SV): Hva er status for nasjonalt kjøreseddelregister, og vil et slikt register kunne bidra til at drosjesentraler får beskjed når sjåfører tilknyttet sentralen mister kjøreseddelen?
Begrunnelse
Avisa Oslo har den siste tiden skrevet om flere anmeldelser av overgrep og voldtekt i taxier, som nå er under etterforskning hos Politiet i Oslo. Ifølge avisa kjørte sjåførene for taxiselskaper som kom på markedet etter frislippet i 2020.
Regjeringen har i samarbeid med SV fått på plass flere tiltak for økt seriøsitet i taxinæringen de siste årene, som å gjeninnføre sentraltilknytningsplikten. Samtidig er det behov fort flere tiltak som kan øke seriøsiteten og trygge kundene.
Alle som kjører drosje, minibuss, buss, limousin eller liknende, og mottar betaling for det, må ha en kjøreseddel i tillegg til førerkort. Denne fungerer som bevis for at sjåføren oppfyller visse krav til helse, vandel, alder, kompetanse og førerkorttid.
Flere har tatt til orde for å innføre en ordning hvor drosjesentralene får automatisk beskjed dersom en sjåfør mister kjøreseddelen, en ordning som finnes i flere andre land.
Drosjeutvalget II kom med sin utredning sommeren 2024, og viste til det pågående arbeidet hos Politidirektoratet og Statens vegvesen om en mulig etablering av et nasjonalt kjøreseddelregister, og at utredningen skulle leveres høsten 2024. Drosjeutvalget har pekt på at mangelen av et nasjonalt register gjør oppfølgningen av kjøreseddelsaker vanskeligere, og støtter innføringen av et nasjonalt register.