Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1806 (2024-2025)
Innlevert: 31.03.2025
Sendt: 31.03.2025
Besvart: 07.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Det er gjennomført en rapport i Sverige som er bakgrunnen for at de ikke kjøper kinesiske busser lenger.
Kan statsråden vise til hva kunnskap Norge sitter med som gjør at en vurderer dette helt annerledes, og kan samferdselsministeren sende over VY sine sikkerhetsvurderinger i saken ang. kjøp av kinesiske busser som omtalt i Aftenposten?

Begrunnelse

Statlige sikkerhetsmyndigheter advarte om kjøpene av kinesiske busser, VY svarer med at de har vurdert sikkerheten.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har innhentet informasjon fra Vygruppen AS (Vy) i denne saken, som opplyser at den svenske rapporten som spørsmålsstiller henviser til omhandler risiko for menneskerettighetsbrudd i produksjonen av busser i Kina. Utelukkelsen av kinesiske bussprodusenter er altså ikke knyttet til sikkerhetsrisiko, men til risiko for menneskerettighetsbrudd. Til orientering har Vy gjort omfattende aktsomhetsvurderinger i henhold til kravene i Åpenhetsloven om blant annet arbeidsforhold og menneskerettigheter i forbindelse med anskaffelser av busser fra Kina. I aktsomhetsvurderingen er det gjennomført videre kartlegging og analyse av risiko for brudd på grunnleggende menneske- og arbeidstakerrettigheter i hvert ledd. Kartleggingen er basert på informasjonen fra bussprodusentene/forhandlerne og IDD-analyser (Integrity due dilligence), hvor det blant annet innhentes informasjon om eierforhold og selskapsstruktur, rettslige tvister, regulatoriske forhold og negative medieoppslag. Informasjonen Vy mottar brukes til å følge opp eventuelle mangler og funn ovenfor leverandøren. Se utførlig beskrivelse av dette arbeidet fra side 95 i Vys års- og bærekraftsrapport: https://www.vy.no/files/eyx1eny7/vyno-production/7f22809293c392bc9427b66da9fb9bbe11036c1d.pdf.
Samferdselsdepartementet har utarbeidet Retningslinjer for virksomheter i transportsektoren: Håndtering av økonomisk aktivitet med utenlandske aktører som kan utgjøre en risiko for at nasjonale sikkerhetsinteresser blir truet. Vy har iht. disse retningslinjene vært i dialog med NSM om risikovurderinger knyttet til kinesiske busser. Vy opplyser at NSMs tilbakemelding ikke gav grunnlag for å unngå kinesiske busser.
Vi har sett en rask teknologiutvikling som har ført til en kraftig økning i tilbudet av elbusser. Kina er en dominerende aktør når det gjelder nullutslippskjøretøy og det er påregnelig at vi får se flere kinesiske kjøretøy i Norge i takt med at vi når de tverrpolitiske målene om elektrifisering av transportsektoren. Teknologisk utvikling utfordrer sikkerhet og beredskap på måter vi ikke fullt ut overskuer. Denne utviklingen og kompleksiteten i trusselbildet krever et stadig mer årvåkent og mer motstandsdyktig sivilt samfunn. Samferdselsdepartementet vil fra sin side følge utviklingen i den norske bussparken fremover.