Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1804 (2024-2025)
Innlevert: 30.03.2025
Sendt: 31.03.2025
Til behandling

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hva er bakgrunnen for at ikke flere av de konkrete tiltakene som Bane Nor skisserte for økt sikring av Lillestrøm stasjon i januar 2024, ikke allerede er gjennomført, og vil statsråden nå sørge for at fysiske sikringstiltak blir prioritert fra Bane Nor?

Begrunnelse

I en artikkel i Romerikes Blad 9. januar 2024 kom det frem av Lillestrøm kommune, Bane Nor og Jernbanedirektoratet hadde diskutert sikkerheten på Lillestrøm stasjon med statsråden, og at det nå ble lovet nye sikkerhetstiltak.

I en artikkel i Romerikes Blad 26. januar 2024 uttalte sjefsingeniør sikkerhet i Jernbanedirektoratet, Kjetil Gjønnes «Nå skal vi se nærmere på forholdene ved Lillestrøm stasjon og mulige tiltak. Jeg opplever at det ikke er noen tvil om at dette blir tatt på alvor, både av samferdselsdepartementet og Bane Nor. Det kommer til å skje noe, det føler jeg meg trygg på.»

I samme artikkel fra januar i fjor uttalte viste områdedirektør Lars Berge at Bane Nor lyssetting, kamera, gjerder og informasjonsplakater som konkrete tiltak som ble vurdert, og fremhevet at «Vi håper å få på plass dette i løpet av ganske kort tid.» Av tiltakene som Berge trakk frem, er det så langt kun kommet informasjonsplakater.

I Romerikes Blad 29. mars d.å. er Gjønnes i Jernbanedirektoratet sitert på at: «I Norge har temaet vært preget av berøringsangst og direktoratet har opplevd at lite har skjedd. Det er vår vurdering at mer kunne vært gjort når man har et begrenset område som Lillestrøm stasjon og områdene rundt, med en kjent stor risiko og man har erfart mange hendelser.»

Spørsmål om sikkerhet på Lillestrøm stasjon, herunder tiltak som kan bidra til å motvirke selvmord, har blitt løftet en rekke ganger over lang tid. At det ikke tidligere er gjennomført flere tiltak, bærer således flere ulike samferdselsministre ansvaret for. Basert på de møter som ble avholdt for et drøyt år siden, fremlagt rapport med konkrete tiltak, og de signaler som ble gitt fra både Jernbanedirektoratet og Bane Nor, så er det svært overraskende at det så langt bare er kommet informasjonsplakater og at fremdrift for fysiske sikringstiltak fortsatt fremstår uavklart.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig