Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1804 (2024-2025)
Innlevert: 30.03.2025
Sendt: 31.03.2025
Besvart: 08.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hva er bakgrunnen for at ikke flere av de konkrete tiltakene som Bane Nor skisserte for økt sikring av Lillestrøm stasjon i januar 2024, ikke allerede er gjennomført, og vil statsråden nå sørge for at fysiske sikringstiltak blir prioritert fra Bane Nor?

Begrunnelse

I en artikkel i Romerikes Blad 9. januar 2024 kom det frem av Lillestrøm kommune, Bane Nor og Jernbanedirektoratet hadde diskutert sikkerheten på Lillestrøm stasjon med statsråden, og at det nå ble lovet nye sikkerhetstiltak.
I en artikkel i Romerikes Blad 26. januar 2024 uttalte sjefsingeniør sikkerhet i Jernbanedirektoratet, Kjetil Gjønnes:

«Nå skal vi se nærmere på forholdene ved Lillestrøm stasjon og mulige tiltak. Jeg opplever at det ikke er noen tvil om at dette blir tatt på alvor, både av samferdselsdepartementet og Bane Nor. Det kommer til å skje noe, det føler jeg meg trygg på.»

I samme artikkel fra januar i fjor uttalte viste områdedirektør Lars Berge at Bane Nor lyssetting, kamera, gjerder og informasjonsplakater som konkrete tiltak som ble vurdert, og fremhevet at «Vi håper å få på plass dette i løpet av ganske kort tid.» Av tiltakene som Berge trakk frem, er det så langt kun kommet informasjonsplakater.
I Romerikes Blad 29. mars d.å. er Gjønnes i Jernbanedirektoratet sitert på at:

«I Norge har temaet vært preget av berøringsangst og direktoratet har opplevd at lite har skjedd. Det er vår vurdering at mer kunne vært gjort når man har et begrenset område som Lillestrøm stasjon og områdene rundt, med en kjent stor risiko og man har erfart mange hendelser.»

Spørsmål om sikkerhet på Lillestrøm stasjon, herunder tiltak som kan bidra til å motvirke selvmord, har blitt løftet en rekke ganger over lang tid. At det ikke tidligere er gjennomført flere tiltak, bærer således flere ulike samferdselsministre ansvaret for. Basert på de møter som ble avholdt for et drøyt år siden, fremlagt rapport med konkrete tiltak, og de signaler som ble gitt fra både Jernbanedirektoratet og Bane Nor, så er det svært overraskende at det så langt bare er kommet informasjonsplakater og at fremdrift for fysiske sikringstiltak fortsatt fremstår uavklart.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Å forebygge selvmord er et felles ansvar som krever felles innsats. Selvmordsforebygging er et tema med stor offentlig interesse og samtidig en problemstilling som må håndteres med varsomhet for å unngå smitteeffekt.
Regjeringen følger opp handlingsplanen for forebygging av selvmord, som ble lagt fram av den forrige regjeringen. Vi følger opp Bane NOR, Jernbanedirektoratet og andre relevante aktører om hvordan vi best mulig kan forebygge selvmord på jernbanen.
Det er Bane NOR, som infrastrukturforvalter, som har ansvar for å ivareta sikkerheten i og ved infrastrukturen, og forebygge hendelser med dødelig utfall, selvmord inkludert. Det er således Bane NOR som er nærmest til å avgjør hvilke tiltak som bør og kan iverksettes. Bane NOR opplyser at fire viktige tiltak nå er på plass på nevnte stasjon:
• Oppgradering og montering av noen nye kameraer i hallen og på plattformer.
• Vektere på stasjonen hele døgnet. Vekterne har som oppdrag å patruljere stasjon og plattformer, og får telefon fra vaktsentralen hvis de ser noen på plattform som oppfører seg annerledes. De tar da kontakt med vedkommende, og henviser videre til Kirkens Bymisjon ved behov. Vekterne er et effektivt tiltak.
• Samarbeid med Kirkens bymisjon, med oppsøkende og tilstedeværende arbeid.
• Informasjonsplakater med telefonnummeret til Mental Helse, som er en medlemsorganisasjon for mennesker med psykiske helseutfordringer, pårørende og andre interesserte.

Bane NOR sin vurdering er at nevnte tiltak er mest hensiktsmessige. Andre fysiske tiltak er vurdert og ikke gått videre med da de er vurdert til å ha mindre effekt og/eller medfører andre vesentlige ulemper bl.a. for sikkerheten, operative forhold mv. Eksempelvis vil det å sperre av for mye på enden av en plattform kunne få uheldige konsekvenser for vinterdrift og en eventuell evakuering av tog med oppimot 600 passasjerer.
Bane NOR arbeider videre med å skaffe seg oversikt over relevante, effektive og robuste tiltak i samarbeid med forskningsmiljøer og andre relevante interessenter. Det vurderes også tiltak i det forebyggende arbeidet generelt. Bane NOR opplyser at foretaket også vurderer å innføre nye tiltak for nevnte stasjon, eksempelvis utvidet kamerabruk og bommer i enden av enkelte plattformer som ikke hindrer drift og evakuering.