Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1794 (2024-2025)
Innlevert: 28.03.2025
Sendt: 31.03.2025
Besvart: 07.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden nå ta initiativ overfor statens vegvesen for å sikre at det iverksettes sikringstiltak på Grenlandsbrua på samme måte som Breviksbrua er sikret for å hindre at personer hopper fra brua?

Begrunnelse

I flere år har det vært etterlyst høyere gjerde på Grenlandsbrua. Bakgrunnen er at de siste årene har det dessverre vært flere tilfeller av selvmord og selvmordsforsøk. I 2019 var det 10 selvmord og selvmordsforsøk. Senest sist uke opplevde man på nytt et selvmord fra bruen. Flere ganger har lokalpolitikere, brannvesenet og politiet etterlyst handling og tiltak som kan bidra til å sikre bruene og hindre dette. Spørsmålet er også tatt opp med Statens Vegvesen uten at det er iverksatt forebyggende tiltak som blant annet høyere gjerde på bru. Det er jo et tiltak som er brukt mange andre steder med positiv effekt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er trist at bruene på veinettet brukes til selvmord og selvmordsforsøk. Statens vegvesen har i flere år gjennomført sikringstiltak på flere bynære bruer for å forebygge selvmord.
Regjeringen la i 2020 frem en handlingsplan for forebygging av selvmord, med en nullvisjon for selvmord i Norge. Sikring av høye bruer er fremhevet som et viktig tiltak. Min fagetat Statens vegvesen gjorde i den forbindelse en kartlegging av hvilke bruer slike sikringstiltak kunne være aktuelt for. Grenlandsbrua er en av disse. Det er ikke ønskelig å skape mye fokus i lokalmiljøene på enkeltbruer eller steder som folk velger for å ta sitt eget liv. Det er derfor handlingsplanen ikke navngir enkeltbruer eller plassering.
Sikringstiltak på Grenlandsbrua med forhøyet rekkverk har blitt vurdert for noen år siden, men det viste seg den gang å være utfordrende på grunn av økt vindbelastning og bruas dimensjonering. På den tiden var også ny parallell bru under prosjektering av Nye Veier AS. Et forhøyet rekkverk på den eksisterende Grenlandsbrua ville kunne endre vindforholdene på den nye brua, noe som igjen ville kreve nye beregninger og forsinke og fordyre prosjektet. Man gikk derfor den gang ikke videre med tiltak for å forhøye rekkverket på den eksisterende Grenlandsbrua.
Andre aktuelle tiltak på Grenlandsbrua har vært vurdert. Det mest aktuelle tiltaket var å montere utstyr for overvåking, detektering, varsling og styring. Ved bedre overvåkning kan brua raskere stenges dersom en bil stopper og en person går ut av bilen.
Etter de senere hendelsene vil Statens vegvesen nå ta opp saken til ny vurdering for om mulig finne en løsning med forhøyet rekkverk som påvirker eksisterende og ny bru minst mulig med hensyn til vindkrefter.
Statens vegvesen jobber også med å vurdere selvmordsikring av andre bruer i området.