Skriftlig spørsmål fra Hans Andreas Limi (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1770 (2024-2025)
Innlevert: 27.03.2025
Sendt: 28.03.2025
Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren
Besvart: 07.04.2025 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Hans Andreas Limi (FrP)

Spørsmål

Hans Andreas Limi (FrP): Hvor mye lavere hadde pumpeprisen på bensin og diesel blitt om man fjernet omsetningskravet til biodrivstoff?

Begrunnelse

I Norge er det et volumkrav om 19 prosent innblanding av biodrivstoff i fossilt drivstoff. Kravet er at det skal være 19 prosent innblanding av biodrivstoff for veitrafikk, 10 prosent for ikke-veigående maskiner og 6 prosent for sjøfart. I 2023 varslet regjeringen at de vil øke kravene til henholdsvis 33, 18 og 28 prosent i 2030. I Sverige har de kuttet kravet til hvor mye biodrivstoff som skal blandes inn. Før 2024 hadde de et krav på 7,8 prosent i bensin, og så mye som 30,5 prosent i diesel. I fjor ble det redusert til 6 prosent for begge. Ifølge SVT falt prisene med rundt 4 kroner og 30 øre per liter for drivstoff i Sverige i fjor, med redusert innblanding av biodrivstoff.

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: For å nå målene i Parisavtalen må så å si all bruk av fossilt drivstoff erstattes med fornybare alternativer innen 2050. Bruk av bærekraftige bioressurser til å erstatte fossile brensler er en av de tilgjengelige ressursene som er avgjørende for å få til dette. Det tar tid å skifte ut den fossile maskinparken og vi er avhengige av at utslippene kuttes raskt. Biodrivstoff er nyttig i en overgangsfase i transportsektoren mens vi faser inn nullutslippsteknologi. Det tar tid å erstatte alt fossilt drivstoff, og det vil også på lang sikt være et marked for biodrivstoff der nullutslipp er krevende.
Omsetningskrav for biodrivstoff er et styringseffektivt virkemiddel som sikrer at en politisk bestemt andel biodrivstoff blir solgt hvert år. Omsetningskravene for biodrivstoff er derfor viktige klimatiltak for å nå klimamålet under innsatsfordelingen. Dersom Norge fjernet omsetningskravene for biodrivstoff, ville norske utslipp økt med rundt 1,6 millioner tonn CO₂/år. Utslippseffekten som følger av lavere pris er ikke inkludert og kommer i tillegg. Dette er nye utslipp som ville måtte dekkes opp ved gjennomføring av andre tiltak.
Miljødirektoratet har beregnet merkostnaden ved dagens bruk av biodrivstoff som en følge av omsetningskravene. Merkostnaden pr liter av dagens krav for veitrafikk er rundt 1 kr diesel og 1,8 kr for bensin. For anleggsdiesel er merkostnaden rundt 1,2 kr, mens merkostnaden for sjøfart er rundt 0,7 kroner. For fiske og fangst i fjerne farvann er merkostnaden rundt 0,9 kroner. Prisestimatene er usikre. Det er blant annet usikkert hvordan drivstoffomsettere velger å fordele merkostnader ved innkjøp av biodrivstoff på ulike transportsegmenter og drivstoffprodukter.