Skriftlig spørsmål fra Sylvi Listhaug (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1769 (2024-2025)
Innlevert: 27.03.2025
Sendt: 28.03.2025
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 04.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sylvi Listhaug (FrP)

Spørsmål

Sylvi Listhaug (FrP): Kan statsråden redegjøre for om det er gjort noen vurdering av betydningen av elektrifisering av bilparken i Norge med hensyn til beredskapen i en krigs- eller krisesituasjon og de langsiktige beredskapskonsekvensene av målsettingen om at det bare skal selges nullutslippsbiler i det norske kjøretøymarkedet?

Begrunnelse

I februar hadde elbilene en markedsandel på omtrent 95 % i nybilsalget og regjeringen har en målsetting om at 100 % av nybilsalget skal være nullutslipp . Over noe tid vil mesteparten av den norske kjøretøybestanden være avhengig av strømnettet noe som vil kunne være en sårbarhet i beredskapssammenheng. I Ukraina har vi sett at Russland systematisk har gått etter å slå ut strømforsyningen i landet. Strøm er kritisk infrastruktur som kan gjøre samfunnet sårbart.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Mange av virkemidlene som har vært tatt i bruk for å kutte utslipp fra veitransporten har virket og denne er i ferd med å bli utslippsfri. Så langt i år er over 90 pst. av nye personbiler nullutslippskjøretøy. Overgang til nullutslippstransport er helt sentralt for å kutte klimagassutslipp. I Meld St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029 etablerte regjeringen Solberg flere måltall for nullutslippskjøretøy, herunder et måltall om at nye personbiler skal være nullutslipp i 2025. Meldingen ble fremmet av daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Selv om elektrifisering av transportsektoren er et viktig klimatiltak, er fortsatt 70 pst. av personbilene i Norge ikke nullutslippskjøretøy. Teknologisk utvikling utfordrer samtidig sikkerhet og beredskap på måter vi ikke fullt ut overskuer. Innfasing av nye energibærere i transportsektoren vil ha betydning for transportberedskapen. I NTP varsler regjeringen derfor at det i første omgang vil bli satt i gang et arbeid for å kartlegge Forsvarets sektorspesifikke behov i denne sammenhengen. Videre skal også forskningsprogrammet Transport 2050 bl.a. peke på sårbarheter og relevante tiltak knyttet til elektrifiseringen av transportsektoren.