Skriftlig spørsmål fra Geir Inge Lien (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1764 (2024-2025)
Innlevert: 27.03.2025
Sendt: 27.03.2025
Besvart: 01.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Inge Lien (Sp)

Spørsmål

Geir Inge Lien (Sp): Hva er status for oppfølging av oppdraget til Statens vegvesen om å vurdere en annen gjennomføringsrekkefølge på E39 Vik-Molde og når vil det foreligge en konklusjon fra Statens vegvesen?

Begrunnelse

Det er over tid gjort et grundig og godt planleggingsarbeid for E39 Vik-Molde, og det foreligger vedtatt reguleringsplan samt ekstern kvalitetssikring (KS2). Dette innebærer at det foreligger en plan for gjennomføringsrekkefølgen i prosjektet. Det kan imidlertid være grunnlag for en annen gjennomføringsrekkefølge, der deler av prosjektet realiseres før, for å gjøre det mulig å realisere noe nytte for trafikantene selv om det ikke er midler til hele prosjektet. Eksempelvis vil bytunnelen i Molde, Julbøen-Bolsønes, være et svært viktig byutviklingsprosjekt som tar trafikken ut av byen.
I Nasjonal Transportplan 2025-2036 ligger følgende formulering:

«Regjeringen vil gi Statens vegvesen et oppdrag om å vurdere en annen gjennomføringsrekkefølge, der E39 Molde–Julbøen, samt også ev. hengebrua mellom Otrøya og Molde i delprosjektet E39 Vik–Julbøen, realiseres først. Vurderingen skal gjøres med tanke på gjennomførbarhet, kostnader og nytte. Dette vil gi grunnlag for en fornyet vurdering av prosjektet ved neste fremlegg av Nasjonal transportplan, herunder om deler av prosjektet kan startes opp i løpet av den kommende transportplanperioden.»

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Meld. St. 14 (2023–2024) Nasjonal transportplan 2025–2036 ligger prosjektet E39 Vik–Molde (Møreaksen) i Statens vegvesens utviklingsportefølje. Det innebærer at det ikke er rom for å realisere prosjektet i sin nåværende form i tolvårsperioden.
Det er vedtatt reguleringsplan og gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) for Møreaksen. Det innebærer at det foreligger en plan for gjennomføringsrekkefølgen i prosjektet. Det kan imidlertid være grunnlag for en annen gjennomføringsrekkefølge, der deler av prosjektet realiseres tidligere for å gjøre det mulig å realisere noe nytte for trafikantene selv om det ikke er midler til å bygge hele prosjektet slik det er planlagt.
For at prosjektet skal kunne få en fornyet vurdering ved neste fremlegg av Nasjonal transportplan vil regjeringen gi Statens vegvesen i oppdrag å vurdere en annen gjennomføringsrekkefølge der E39 Molde–Julbøen, samt også ev. hengebrua mellom Otrøya og Molde i delprosjektet E39 Vik–Julbøen, realiseres først. Vurderingen skal gjøres med tanke på gjennomførbarhet, kostnader og nytte. Jeg legger opp til å gi oppdraget i tide til at prosjektet kan få en fornyet vurdering ved neste fremlegg av Nasjonal transportplan.