Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1787 (2024-2025)
Innlevert: 26.03.2025
Sendt: 31.03.2025
Besvart: 03.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Vi registrerer at BaneNor skal gjennomføre planlagt vedlikehold ønsker å sette i gang banevedlikehold midt i påsken på Bergensbanen.
Er dette tilstrekkelig konsekvensutgreidd i forhold til den ekstraordinære situasjonen som er i påsken, med ski og bagasje som hører påsken til og er kapasiteten på alternativ transport ivaretatt?

Begrunnelse

Hentet fra Vys nettside på de aktuelle avgangene: BaneNor sin infoside: Oslo S–Geilo
Bane NOR jobber på strekningen Oslo S–Geilo fra torsdag 17. apr. kl. 15:25 til søndag 20. apr. kl. 09:30. Dette berører bare F4 Bergensbanen. Vi kjører buss for tog mens arbeidet pågår. Du finner informasjon om rutetider og stoppesteder i reisesøket i Vy-appen og på vy.no.
Bane NOR forklarer på sin side planlagt vedlikehold i påsken slik:

"Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker vi anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss".

Dette stemmer nok godt på de typiske pendler-strekningene på Østlandet, men for Bergensbanen er det noe helt annet. Toget er her et godt alternativ for reise fra Oslo/Bergen til flere skidestinasjoner langs strekningene, og selvfølgelig for reise mellom Oslo og Bergen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bane NOR har opplyst om at planlegger fornyelsesarbeider i påsken 2025 på strekningen Hønefoss-Geilo på Bergensbanen. De planlagte arbeidene krever et større antall timer enn hva Bane NOR kan planlegge med på en vanlig helg, av hensyn til det totale trafikkbildet for person- og godstog på strekningen.
Det nøyaktige tidspunktet for bruddet er ettermiddag skjærtorsdag til driftsdøgnets start 1. påskedag. Det betyr at de store reisedagene ikke er påvirket. De aller fleste reiser på påskeferie i dagene før bruddet - og hjem igjen fra påskeferie i dagene etter bruddet. Strekningen Bergen-Geilo er heller ikke berørt, som normalt har den største andelen av påsketrafikken på Bergensbanen. Det er flere som benytter tog på denne delen av strekningen i påsken, enn på østsiden av Geilo. Bane NOR opplyser at tidspunktet er valgt i samsvar med Vy tog sitt ønske. Godstogoperatøren CargoNet, som er en del av Vygruppen, mener det er fordelaktig at sporbruddet blir lagt til røde dager da de kjører betydelig færre tog på slike dager.
Bane NOR opplyser at de har hatt en god dialog med Vy tog om avvikshåndteringen, og det gjøres flere grep på Geilo stasjon for å tilrettelegge for enkel overgang mellom tog og alternativ transport i de berørte periodene. Bane NOR og Vy tog har hatt dialog om nødvendig antall busser/kjøretøy til alternativ transport og tilgjengelig areal/holdeplasser ved berørte stasjoner. Bane NOR vil også sikre god informasjon på alle berørte stasjoner i forkant av og underveis i arbeidene gjennom både statiske og digitale informasjonskanaler.
Bane NOR planlegger større fornyingsarbeid i god tid før gjennomføring, for de største tiltakene opp til fem år i forkant. Underveis inviteres de berørte togselskapene til høring og samråd for å finne de beste løsningene.
Med økt innsats på vedlikehold og fornying av jernbanen, vil det følge økt tid til arbeid i sporet. Dette er nødvendig for å oppnå bedre punktlighet på jernbanen.