Skriftlig spørsmål fra Helge Orten (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1745 (2024-2025)
Innlevert: 25.03.2025
Sendt: 26.03.2025
Besvart: 01.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge Orten (H)

Spørsmål

Helge Orten (H): Hvordan samordner de nordiske samferdselsministrene arbeidet med grensekryssende transport i Norden, og vil statsråden ta initiativ til at det blir etablert et eget ministerråd for infrastruktur i Nordisk ministerråd?

Begrunnelse

Nordisk ministerråd og Nordisk råd har som visjon at Norden skal være verdens mest integrerte og bærekraftige region innen 2030. I den forbindelse er gode transportløsninger mellom landene avgjørende for å sikre god mobilitet for folk og næringsliv. Samtidig er det viktig å få ned utslippene fra transportsektoren for å nå utslippsmålene som landene har forpliktet seg til. Den nye sikkerhetspolitiske situasjonen og det faktum at alle de Nordiske landene er medlemmer i NATO, forsterker forsvarssamarbeidet mellom landene og setter nye krav til forflytting av folk og materiell mellom de Nordiske landene. I dette perspektivet er økt samarbeid om utviklingen av infrastrukturen i Norden nødvendig for å nå målet om en integrert og bærekraftig region.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det pågår et kontinuerlig og konkret samarbeid om transportspørsmål mellom de nordiske landene nå. Landene er samstemte i å fordype og forsterke transportsamarbeidet i lys av den sikkerhetspolitiske situasjonen. Målet er å utvikle sikre, bærekraftige og kapasitetssterke transportforbindelser mellom landene i Norden, i tråd med nye behov og den nordiske visjonen som spørsmålsstiller refererer til. Vi trenger mer oversikt over tilstand og behov ved de grensekryssende forbindelsene og oppfølgingen bør være koordinert på begge sider av grensene. Vi vurderer hvordan vi skal utarbeide en nordisk strategi for langsiktig utvikling av grenseoverskridende forbindelser, basert på landenes strategiske transportplaner. I tillegg er det etablert samarbeidsstrukturer mellom transportdepartementene og mellom transportetatene i Norden om transportberedskap og militær mobilitet. Jeg viser også til statsledermøtet i Bodø sommeren 2024, der det var enighet om å styrke det militære og sivile samarbeidet i nord samt etablering av en strategisk korridor for militær mobilitet gjennom Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland. Forsvarsministrene leder dette arbeidet, i samarbeid med sivile aktører.

Det går fram av det jeg her har skissert at det pågående samarbeidet og den politiske kontakten mellom de nordiske transportministrene er omfattende. Det betydelige nordiske transportsamarbeidet er uformelt og har ikke vært en del av strukturen i Nordisk Ministerråd siden 2006. Spørsmålet om å etablere et eget ministerråd for transport har vært diskutert de senere årene, men de nordiske landene har hatt ulike vurderinger av dette spørsmålet og en gjenopprettelse av et ministerråd for transport må ha støtte fra alle de nordiske landene. Dersom det signaliseres endrede posisjoner, er min vurdering at forslag om et ministerråd for transport vil ha støtte fra Norge.