Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1734 (2024-2025)
Innlevert: 24.03.2025
Sendt: 25.03.2025
Besvart: 31.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hvilke vedlikeholdsprosjekter på jernbane kan gjennomføres i 2025 dersom det kommer økte midler, og hva er kostnadene forbundet med prosjektene?

Begrunnelse

Det er som kjent et stort vedlikeholdsetterslep på jernbanen, og det kreves om lag 8 mrd. kroner årlig bare for å unngå at etterslepet ikke øker. Samtidig må det være kapasitet og tid i sporet for at vedlikeholdet skal kunne gjennomføres. Jeg lurer derfor på om det er mulig å gjennomføre flere prosjekter i 2025, dersom det kom økte midler, og kostandene forbundet med det i 2025.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bevilgningene til vedlikehold og fornying av jernbaneinfrastrukturen er økt kraftig i årets budsjetter. Bane NOR har et stort handlingsrom til å prioritere midlene til de tiltakene som gir mest effekt. Noe vedlikeholdsarbeid er forebyggende og periodisk, mens annet vedlikehold er korrektivt for å rette opp feil som har oppstått. Det korrektive vedlikeholdet lar seg ikke planlegge og detaljere i samme grad som det forebyggende. Fornying består av utskifting av gammel infrastruktur med nytt, tilsvarende anlegg.
Bane NOR har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet utarbeidet en overordnet produksjonsplan for 2025 som gir oversikt over Bane NORs forventede infrastrukturforbedringer og forventede effekter. Denne planen viser hvilke fornyingsprosjekter som er planlagt for året, fordelt på strekninger og fagområder, samt hvordan bevilgningen til vedlikehold forventes å bli fordelt på de ulike strekningsområdene.
I forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2025, opplyste Bane NOR at foretaket i 2025 kunne gjennomføre fornyingstiltak for ca 5,8 mrd. kroner, om lag 300 mill. kroner mer enn lagt til grunn i regjeringens budsjettforslag.
Bane NOR har opplyst at en ev. økning av innsatsen vil kunne brukes til fornying av kontaktledningsanlegg, spor, snøoverbygg, bruer, flomsikring eller drenering.
Regjeringen vil i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett vurdere eventuelle endringer i bevilgningen til jernbanen.