Skriftlig spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til energiministeren

Dokument nr. 15:1718 (2024-2025)
Innlevert: 23.03.2025
Sendt: 24.03.2025
Besvart: 28.03.2025 av energiminister Terje Aasland

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Hvorfor insisterer regjeringen på å fortsette å la kraftselskaper utstede opprinnelsesgarantier for salg til utlandet, og hvorfor har ikke regjeringen innført noen tiltak for å påvirke den negative virkningen opprinnelsesgarantiene har på kraftproduksjonen?

Begrunnelse

Regjeringen har i Hurdalsplattformen skrevet at de vil fjerne ordningen med opprinnelsesgarantier (OG). I forrige stortingsperiode var det Ap som var en stor pådriver for å avskaffe ordningen, mens Sp var noe mer lunkne. Jeg går derfor ut fra at dette enda er Ap-regjeringens politikk. Samtidig som regjeringen har lovet å fjerne ordningen, jobbes det med å innføre EUs fornybardirektiv (RED II). For å bruke Industri Energi sin formulering i høringssvaret til direktivet, vil ordningen bli formalisert. Norge vil måtte fortsette med ordningen. Torsdag la regjeringen fram det de mener er "flere tiltak som skal sikre at ren kraft fortsatt skal være et konkurransefortrinn for norsk næringsliv".
- Det skal lages en veileder til norske virksomheter.
- De skal endre nettsiden om varedeklarasjon for strøm. Jeg tolker det som at de skal slå sammen disse to nettsidene: https://www.nve.no/energi/virkemidler/opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjon-for-stroemleverandoerer/varedeklarasjon-for-stroemleverandoerer/ og https://www.nve.no/energi/energisystem/kraftproduksjon/hvor-kommer-stroemmen-fra/
- Regjeringen skal jobbe internasjonalt for å fremme en lokasjonsbasert rapportering av strømbruk, der fysisk levert strøm vektlegges i bærekraftsrapportering.

For å ta det siste først, fremstår det forbausende at regjeringen først nå, under et halvt år før valget, bestemmer seg for å begynne å jobbe internasjonalt for å fremme en modell som regjeringen går inn for i Hurdalsplattformen.
Når det gjelder resten av tiltakene, kan de bidra noe til at lettere får vist sin reelle kraftbruk, men tar ikke tak i de underliggende problemene. Konkurrentene til norske selskap får fortsatt grønnvaske seg ved å påstå bruk av norsk kraft. Om kunder, som vurderer hvem de skal handle hos, krever OG, vil det i praksis sidestille reelle klimatiltak med finansielle grønnvaskingsprodukter. Norge vil enn så lenge fortsatt bidra til dette, med regjeringens politikk.
Regjeringen omtaler heller ikke hvordan OG forstyrrer kraftsystemet vårt, ved å gi insentiver til å fortsatt produsere strøm ved minuspriser, lav fyllingsgrad eller lignende situasjoner hvor det bør holdes igjen. Det kan påvirke forsyningssikkerhet. Statnett omtaler dette i rapporten "Negative markedspriser - Årsaker og konsekvenser" fra 2023.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Opprinnelsesgarantiordningen ble innført i norsk regelverk i 2006. Selv om det er frivillig å kjøpe opprinnelsesgarantier og kjøp og salg av opprinnelsesgarantier heller ikke påvirker den fysiske strømflyten i nettet, kan ordningen skape et inntrykk av at strømmen norsk industri bruker er mindre fornybar enn den faktisk er. Dette kan svekke fornybar kraft som et viktig konkurransefortrinn for norsk næringsliv. En ensidig norsk utmelding av ordningen vil imidlertid ikke løse de utfordringene næringslivet møter når de skal bevise at kraften de forbruker er fornybar.
Jeg mener at vi sammen med industrien, har funnet gode løsninger for å sikre at fornybar kraft fremdeles skal være et konkurransefortrinn for industri i Norge, uten at industrien nødvendigvis må kjøpe opprinnelsesgarantier. Blant annet vil jeg gjøre det lettere for norske virksomheter å vise til klimadeklarasjon for fysisk levert strøm. Formålet er å kunne fremme riktig beregning av klimagassutslipp knyttet til strømbruk. Vi vil også utarbeide en veileder om metoder for beregning av klimagassutslipp knyttet til strømbruk. Veilederen skal bidra til å synliggjøre at norsk strøm er utslippsfri. I tillegg vil Regjeringen jobbe internasjonalt for å fremme en lokasjonsbasert rapportering av strømbruk, der fysisk levert strøm vektlegges i bærekraftsrapportering.