Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1711 (2024-2025)
Innlevert: 21.03.2025
Sendt: 24.03.2025
Besvart: 28.03.2025 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Gausdal kommune, som ligger i beiteprioritert sone i region 3 Oppland, opplevde en brutal episode med en streifulv som gjorde stor skade midt under beiteslipp. Enkeltbønder kan ikke bære store økonomiske omkostninger og måtte legge ned andre arbeidsoppgaver fordi det tilfeldigvis kommer en streifulv.
Mener statsråden det er rett at bønder, lokalsamfunn og kommuner skal ta regninga for rovvilttap, viser denne utbetalinga at potten ikke er stor nok, og vil statsråden ta initiativ til økt kompensasjon og økte midler?

Begrunnelse

Midler til forebyggende og konfliktdempende tiltak knytta til rovvilt og tap av beitedyr er viktig for å opprettholde beitebruk og sjølforsyning av norsk mat på norske ressurser. Det står blant annet i innledningen i rovviltforliket Dokument 8:163 S (2010-2011) at «All forvaltning av rovdyr skal bygge på vitenskapelig og erfaringsbasert kunnskap. Videre skal det legges vekt på regional forvaltning, respekt for eiendomsretten, og enkeltmenneskers og lokalsamfunns livskvalitet.» Det står også at «Dyr på utmarksbeite har mange positive kvaliteter, og det er viktig å sikre levedyktig næringsvirksomhet i landbruket i områder med rovvilt. Forlikspartene viser til den todelte målsettingen etter rovviltforliket fra 2004, og at utfordringen ligger i å ivareta begge deler uten at konfliktene mellom dem blir større enn nødvendig. Det er et mål at den regionale myndigheten i rovviltforvaltningen skal styrkes. Rovdyrforvaltningen må baseres på en politikk der hensynet til å sikre overlevelse til alle de store rovviltartene i norsk natur må kombineres med en forvaltning som totalt sett bidrar til å dempe konfliktene og motvirke utrygghet innenfor den todelte målsettingen.»
For Gausdal, skapte det stor uro for hvordan beitesesongen kom til å bli og om det ville være mulig å beite og deretter dekke fôrbehovet ved bortfall av beite. Andre planlagte arbeidsoppgaver måtte settes på vent. Det er vanskelig å forutse og forebygge ulveangrep og spesielt når man i tillegg ligger i beiteprioritert sone. Angrepet medførte et stort arbeid med å samle inn igjen sau, som akkurat var sluppet på beite, og mye ekstra ettersyn for å se etter ulike gardbrukere sine sauer og finne kadaver. Det ble søkt om kompensasjon. Etter en klagesak, er det klart at Statsforvalteren og Miljødirektoratet ikke kompenserer for merarbeidet fullt ut. Statsforvalteren har ikke nok FKT-midler i sitt budsjett til å gi mer enn til det akutte tilsynet. Merarbeidet som følger med når det er uavklart situasjon må løses.

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: I samsvar med gjeldende forskrifter yter staten full erstatning for tapet og følgekostnader når husdyr og tamrein blir drept eller skadet av rovvilt. Dette er en lovfestet rett i naturmangfoldloven for dyreeier. I tillegg kompenseres en rekke andre utgifter gjennom tilskudd til forebyggende tiltak mot rovviltskader. Samlet mener jeg dette er meget gode økonomiske ordninger som sikrer at utgifter i forbindelse med tap av beitedyr til rovvilt blir rimelig kompensert.
Når det gjelder tilskudd til forebyggende tiltak er dette en søknadsbasert ordning. Tiltakene må avtales med statsforvalteren på forhånd slik at myndighetene kan vurdere om tiltaket er egnet for å avverge skader i den aktuelle situasjonen, og for å prioritere mellom innsendte søknader innenfor gjeldende budsjettramme. I denne saken ga Statsforvalteren i Innlandet kr 55 000,- til akutt tilsynsaktivitet i det aktuelle området på bakgrunn av skadesituasjonen
som oppstod i slutten av mai 2024. Det er vilkår i tilsagnet om at tilsynet kommer i tillegg til ordinært tilsyn og skal gjennomføres kveld/natt/morgen da faren for rovviltangrep er størst. Miljødirektoratet har i klagebehandlingen også pekt på at regelverket har som formål å tildele tilskudd som benyttes for å forhindre tap av beitedyr til rovvilt, og at kun ordinær tilsynsaktivitet har begrenset effekt for å forhindre tap til rovvilt. Miljødirektoratet har blant annet på den bakgrunn opprettholdt Statsforvalteren i Innlandet sitt vedtak og ikke åpnet for dekning av alle utgifter knyttet til timebruken til beitebrukere, kilometergodtgjørelse og kjøring med traktor, slik klagen omhandler. I denne sammenheng vil jeg også vise til at det følger krav til dyreeier i forskrift om velferd for småfe knyttet til det ansvar som påligger dyreeier både om å føre et regelmessig tilsyn med dyr i utmark og om å intensivere tilsynet med dyr i utmark ved mistanke om økt fare slik at skadde dyr m.m. oppdages så tidlig som råd er.
Det er en realitet i flere deler av landet at søknadssummen til forebyggende og konfliktdempende tiltak overgår de tildelte budsjettmidlene. Isolert sett kan dette tyde på et behov for økt tildeling. Samtidig er formålet at tilskuddsordningen skal benyttes til tiltak som forhindrer tap av beitedyr til rovvilt, og alle søknader oppfyller ikke dette kravet eller vurderes å være overdimensjonerte. Dette er noe jeg ønsker å kartlegge nærmere, og jeg har tatt opp spørsmålet med samtlige av landets regionale rovviltnemnder for å få bedre oversikt over om det er et merbehov. Det mener jeg er et nødvendig grunnlag for i neste omgang å vurdere om det er behov får å foreslå endringer på budsjettposten.