Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1694 (2024-2025)
Innlevert: 21.03.2025
Sendt: 21.03.2025
Besvart: 28.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hva er status for prosessen med å leie inn lokomotiver på Nordlandsbanen, og hvilke ulike alternative løsninger vurderes nå?

Begrunnelse

Nordlandsbanen har stått uten et fullstendig togtilbud siden oktober i fjor, og situasjonen er uholdbar. Norske tog er i prosess med å leie inn materiell til erstatning for lokomotivet som ble ødelagt etter den tragiske ulykken i oktober i fjor. Etter flere anbudsrunder har det ikke lyktes Norske tog å få inn anbud på tog som møter behovet på strekningen, og selskapet har uttalt at de nå skal snu absolutt alle steiner for å få tak i egnet lokomotiv. Dersom det ikke lykkes Norske tog å leie inn erstatningsmateriell kan passasjerene på Nordlandsbanen risikere å måtte vente helt til nye fjerntog kommer i 2029/2030 før de igjen kan ta nattog og få et helhetlig togtilbud. Det er alt for lenge å vente.
Jeg lurer derfor på hva som er status for prosessen med å leie inn lokomotiver til Nordlandsbanen og hvilke alternativer som vurderes.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Kort tid etter ulykken på Nordlandsbanen åpnet regjeringen i nysalderingen for 2024 for innleie av lokomotiver. Arbeidet pågår for fullt i Norske tog og departementet følger saken tett. Det har dessverre ennå ikke lykkes Norske tog å finne ett eller flere diesellokomotiver som overholder drifts- og sikkerhetskrav for persontogtrafikk på Nordlandsbanen. Arbeidet med å få togtilbudet på Nordlandsbanen tilbake til normalen er høyt prioritert fra departementet og de berørte aktørene.
Den beste løsningen for Nordlandsbanen vil være innleie av lokomotiv som allerede er godkjent for passasjertrafikk. Det har ikke lykkes Norske tog, etter å ha lett i markedet i flere måneder, å få tilbud om lokomotiv som er godkjent for å kjøre personvogner i Norge.
Alternativet er å undersøke muligheten for å ta i bruk godslokomotiv som ikke er klargjort for persontrafikk, forutsatt at de kan bygges om for å møte kravene for passasjertrafikk. Det er andre krav til persontrafikk enn til godstrafikk. Det handler om sikkerhet. Godslokomotivene mangler kritiske sikkerhetsfunksjoner som dørstyring, strømforsyning til vogner og nødbremsoverkobling. Norske tog søker derfor etter lokomotiv som allerede er ombygd, eller som kan ombygges, for å tilfredsstille kravene til persontrafikk.
Norske tog kontakter selskap i Europa som kan tenkes å ha diesellokomotiv som kan benyttes på Nordlandsbanen tilgjengelig. Norske tog har blant annet kontaktet alle de største utleieselskapene for jernbanekjøretøy, samt tyske og norske godsselskaper. Så langt har det vært dialog med over 10 aktører. Norske tog opplyser at det er flere forhold som må vurderes, herunder alternativenes tekniske og økonomiske forutsetninger. Dette arbeidet tar noe tid.