Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1692 (2024-2025) Innlevert: 21.03.2025 Sendt: 21.03.2025 Besvart: 27.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Mona Fagerås (SV): Hva er anslag på kostnaden av å innføre en nasjonal ungdomsbillett på kollektivtransport?
Fortrinnsvis for all kollektivtransport, inkludert studenter/lærlinger/unge under 30 år, og gjerne for ulike summer på billettprisen, men eventuelt bare de anslagene som er tilgjengelig.
Jon-Ivar Nygård: Representanten etterspør kostnadene ved å innføre en nasjonal 30-dagers ungdomsbillett for alle under 30 år, fortrinnsvis for all kollektivtransport (fylkeskommunal kollektivtransport og tog). Dersom billettprisen settes til 350 kroner, omtrent som snittprisen for fylkeskommunale ungdomsbilletter, har Jernbanedirektoratet med disse forutsetningene grovt anslått det årlige finansieringsbehovet til 1,7 milliarder 2025-kroner. Ved en pris på 500 kroner, reduseres behovet til 1,3 milliarder kroner. En nasjonal billett med statlig fastsatt pris og vilkår er i strid med dagens ansvarsdeling, der fylkeskommunene har ansvar for takster i lokal kollektivtransport. Også en ungdomsbillett som kun gjelder tog reiser utfordringer, ettersom togtilbudet i mange områder er en del av takstsamarbeid hvor fylkeskommunene har takstmyndighet. En nasjonal billett som omfatter togreiser innenfor disse områdene, vil kunne føre til inntektsbortfall for fylkeskommunene og en evt. endelig kostnad må avklares i dialog med dem.En nasjonal ungdomsbillett med statlig fastsatt pris vil reise en rekke praktiske og prinsipielle spørsmål som tidligere har blitt ansett som krevende å løse, og som vil kreve en bred utredning av organiseringen og finansieringen av lokal kollektivtransport. Regjeringen fikk derfor ved behandlingen av RNB 2024 tilslutning til å bedre rabattene i høst til barn og studenter fra 1.okt 2024. Rabattene gjelder på fjern- og regiontog på alle strekninger som ikke er omfattet av rute-, takst- og billettsamarbeid der passasjerene reiser med tog til fylkespriser.