Bård Ludvig Thorheim (H): Hva gjør regjeringen for å skaffe nye lokomotivsett for Nordlandsbanen, og dermed sikre pålitelig og stabil togtrafikk både for gods- og persontransport, hva er regjeringens tidsperspektiv for å gjenopprette full drift, inkludert nattogtilbudet, og hva er regjeringens svar til næringslivet i Nordland med hensyn til de betydelige ekstrakostnadene som følge av jernbanens manglende pålitelighet?
Begrunnelse
Nordlandsbanen er en kritisk transportåre for både personer og gods, men den gjentatte svikten i tilbudet skaper store utfordringer for næringslivet i regionen. Flere bedrifter rapporterer om alvorlige økonomiske konsekvenser og svekket konkurransekraft som følge av ustabil togtrafikk, noe som truer verdiskaping og arbeidsplasser.
Hepro på Rognan, en ledende bedrift innen velferdsteknologi og hjelpemidler, har opplevd økte transportkostnader og dagsbøter fra noen av sine viktigste kunder som følge av forsinkelser etter stengningen av Nordlandsbanen. Bedriften er pålagt å finne alternative transportløsninger for å levere produktene sine, noe som har ført til betydelige merkostnader og utfordringer med å opprettholde avtaler.
Meyership i Mo i Rana, en av de største logistikkoperatørene på Helgeland, har også blitt hardt rammet. Nøye planlagte ruter for transport av sjømat fra Ytre Helgeland til Mo og videre sørover med tog har brutt fullstendig sammen, og mesteparten av fraktvolumet har måttet over på vei.
Situasjonen for begge disse bedriftene, så vel som de mange andre bedriftene og togpassasjerene som benytter Nordlandsbanen, er preget av en grunnleggende mangel på forutsigbarhet for når togtilbudet vil være stabilt igjen. Det skaper stor utsikkerhet for folk og næringsliv som virker og holder til i et av landets fremste eksportfylker.
Mangel på tilgjengelige lokomotiver forsterker utfordringene. Når det oppstår problemer på andre banestrekninger, blir Nordlandsbanen nedprioritert, noe som ytterligere forverrer situasjonen. I dette perspektivet er det oppsiktsvekkende at Norske Tog hevder å ha tilbudt lokomotiv uten at regjeringen har respondert. Nattog forventes å kanskje komme i drift nærmere 2030. Dette er en uholdbar situasjon.
Høyre har nylig foreslått en omfattende plan for å bedre togdriften i Norge, inkludert gjennomgang av Bane Nor og Jernbanedirektoratets roller, bedre vedlikehold og en materiellplan for økt beredskap. Nordlandsbanen er en livsnerve for Nord-Norge, og det haster med løsninger. På denne bakgrunn bes regjeringen svare på spørsmålene stilt innledningsvis.